Testy

Sony FE 50 mm f/2.5 G – recenzja. Czy to najlepsza mała pięćdziesiątka?

Krzysztof Basel / 11.06.2021

Nowy obiektyw Sony FE 50 mm f/2.5 G jest nieduży, lekki, solidnie wykonany i oferuje świetną jakość zdjęć. Postanowiłem sprawdzić, czy to najlepsza pięćdziesiątka tego typu na rynku.

Sony FE 50 mm f/2.5 G

Sony FE 50 mm f/2.5 G

Sprawdź cenę
Fotoforma

CZYTAJ TAKŻE: Sigma 35 mm f/1.4 DG DN Art – test. Powrót do klasyki

Jakość wykonania na bardzo wysokim poziomie

Sony FE 50 mm f/2.5 G jest wykonany bardzo solidnie, dużo lepiej niż większą pięćdziesiątek, chociaż nie aż tak dobrze, jak wzorowa Sigma C 45 mm f/2.8 DG DN. Tubus i osłona obiektywu są wykończone z zewnątrz aluminium, a całość jest odporna na pył i wilgoć. Obiektyw waży zaledwie 174 g, więc jest mały, lekki i solidny.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test
Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Na obudowie wyróżnia się wyczuwalny pierścień przysłony, ale ponieważ jest on ułożony tuż obok pierścienia ostrości, to można go przypadkiem ruszyć w trybie płynnej regulacji przysłony. Oba pierścienie mają wyraźne żłobienia, które mają być przydatne przy korzystaniu z follow focusa przy filmowaniu. Dodają także profesjonalnego charakteru.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test
Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Fajnym rozwiązaniem jest sprytna osłona przeciwsłoneczna, którą można za stałe zamocować do obiektywu bez specjalnego zwiększania rozmiarów obiektywu, ale z możliwością przymocowania dekielka.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test
Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Jakość obrazu: świetna ostrość, widoczna aberracja

Pod względem jakości obrazu jest bardzo dobrze. W środku znajdziemy 9 elementów w 9 grupach, 2 soczewki asferyczne i soczewkę ED.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

 

f/2.5

f/4

f/5.6

f/2.5

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22

f/2.5

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22

Ostrość obrazu jest dobra już od f/2.5. Oczywiście po bokach jest nieco gorzej, ale ogólnie zdjęcia wyglądają dobrze już od maksymalnie otwartej przysłony. Przy f/2.8 jest wręcz rewelacyjnie, jak na tak małe szkło. Jeszcze lepiej powinno być na matrycy APS-C, kiedy mamy cropa, ucinającego boki. Obiektyw oferuje piękne, okrągłe bokeh. Krótka minimalna odległość ostrzenia pozwoli mocno rozmyć tło, jeśli fotografujemy detale.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G dosyć mocno winietuje przy f/2.5, ale wystarczy przymknąć przysłonę do f/2.8, aby uzyskać obraz z minimalną winietą, często zupełnie niezauważalną. Ciemne brzegi znikają zupełnie dopiero przy f/5.6.

f/2.5

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

Szkło dobrze radzi sobie także z flarami i blikami, ale nawet mało wprawne oko dostrzeże również wyraźną aberrację, szczególnie przy f/2.5. Chcąc zatem uzyskać obrazy pozbawione tych wad, trzeba sporo przymykać obiektyw.

Sony FE 50 mm f/2.5 G – czy warto?

Sony FE 50 mm f/2.5 G to bardzo solidny, dobrze zaprojektowany obiektyw, który jest nie tylko mały i lekki, ale i oferuje wysoką jakość obrazu. Jakość, jakiej nie otrzymamy od innych niedużych „pięćdziesiątek”. Pod tym względem to wyśmienite szkło. Jeśli dla kogoś wysoka jakość obrazu, małe rozmiary i niska waga to priorytety, powinien być zadowolony z wyboru Sony FE 50 mm f/2.5 G. Przy pełnej klatce, jak Sony A7 III, a w szczególności na cropie APS-C, jak Sony A6400. Za jakość trzeba zapłacić: nowy obiektyw został wyceniony na aż 3300 zł.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test
Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Obecnie na rynku mamy jednak takie bogactwo obiektywów o podobnej ogniskowej, a nowe szkło ma sporę konkurencję. Miłośnicy budżetowych rozwiązań mogą sięgnąć po Sony E 50 mm f/1.8 OSS (1200 zł), a nawet Sony FE 50 mm f/1.8 (ok. 800 zł). W kolejce czeka także Samyang AF 45 mm 1.8 FE (1500 zł). To nie są szkła konkurujące jakością obrazu oraz wykonania z FE 50 mm f/2.5 G, ale są wyraźnie tańsze.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test
Sony FE 50 mm f/2.5 G test

W cenie ok. 2400 zł dostaniemy genialnie wykonaną i fajną optycznie Sigmę C 45 mm f/2.8 DG DN. Miłośnicy zdjęć makro mogą się zainteresować modelem Sony FE 50 mm F2.8 Macro za ok. 2200 zł. Świetną propozycją jest też klasyka, czyli Sony FE 55 mm f/1.8 FE ZA Carl Zeiss Sonnar T*, który jest nie tylko mały i lekki, ale też dobry optycznie i dużo jaśniejszy. Który wybierzesz?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaki aparat do nagrywania wideo wybrać?

Sony FE 50 mm f/2.5 G – przykładowe zdjęcia

Wszystkie testowe zdjęcia można pobrać w pełnej rozdzielczości, bez obróbki, TUTAJ.

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G test

Sony FE 50 mm f/2.5 G

Sony FE 50 mm f/2.5 G

Sprawdź cenę
Fotoforma
Sony FE 24 mm f/2.8 G

Sony FE 24 mm f/2.8 G

Sprawdź cenę
Fotoforma
Sony A7 III

Sony A7 III

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Testy

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Testy

Zhiyun Crane 2S – recenzja. Gimbal legenda w nowej odsłonie

Testy

Zabrałem Sony G 16-25 mm f/2.8 na weekend do Włoch

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco