Testy

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X – test. Obiektyw, który otwiera nowe możliwości

Krzysztof Basel / 01.09.2023

Ma rozmiary przeciętnego obiektywu typu 70-200 mm f/2.8, ale oferuje zakres o ekwiwalencie aż 150-600 mm. Jest super ostry, nieduży i lekki, a do tego świetnie wykonany i kosztuje mniej niż 5000 zł. Oto obiektyw Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS, który jest już dostępny z mocowaniem do aparatów Fujifilm X.

Sigma powiększa swoją ofertę obiektywów do aparatów Fujfilm X o dwa nowe modele: Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary, oraz Sigma 23 mm F1.4 DC DN Contemporary. W moje ręce jeszcze przed premierą wpadł teleobiektyw, który przetestowałem w czasie krótkiej wycieczki w góry i po mieście.

Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sigma 23 mm F1.4 DC DN Contemporary

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary, to obiektyw, który swoją premierę miał w 2020 roku z mocowaniami Sony E oraz L-mount. Co ciekawe, jest to obiektyw pełnoklatkowy, który tym lepiej poradzi sobie z matrycami APS-C, wykorzystując tylko centralną części pola obrazowego obiektywu. Poza tym, pod względem rozmiarów i wagi, bliżej mu do konstrukcji APS-C niż Full Frame. Jest to najmniejszy i najlżejszy na rynku teleobiektyw 100-400 mm z mocowaniem Fujifilm X. Obiektywy zostały wycenione identycznie, jak już istniejące wersje, czyli na 2390 zł (23 mm) i 4690 zł (100-400 mm).

 

SPRAWDŹ: Obiektywy Sigma do APS-C są małe, świetne i niedrogie [przegląd]

Dzięki tym premierom rodzina obiektywów Sigma z mocowaniem Fujifilm X rozwija się do 6 modeli, stanowiąc coraz ciekawszą alternatywę do produktów marki Fujifilm:

  • 4 stałek F1.4 (16 mm, 23 mm, 30 mm, 56 mm)
  • i 2 zoomów (18-50 mm F2.8 i 100-400 mm F5-6.3)

Obiektyw Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary z bagnetem Sony był już zrecenzowany w wideo jakiś czas temu. W tym tekście sprawdzianem, jak szkło radzi sobie z korpusem Fujifilm X-H2.

Konstrukcja identyczna, jak do tej pory, czyli bardzo solidna

Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary jest wykonana identycznie jak wersje do systemów Sony i L-Mount, czyli rewelacyjnie — szczególnie jak na swoją cenę.

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X
Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X

Konstrukcja jest w dużej mierze wykonana ze stopu magnezu i uszczelniona. Wszystkie elementy są świetnie spasowane, a cały obiektyw, dobrze wyważony.

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X
Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X

W zestawie jest tulipan, ale mocowanie statywowe, trzeba dokupić osobno. Szkoda, bo to istotny element.

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X
Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X

Pierścień ostrości działa płynnie, jest duży, co pozwala precyzyjnie ostrzyć. Przednia część obiektywu została wykonana z tworzywa sztucznego. Takie rozwiązanie wprawdzie obniża jego wagę oraz poprawia wyważenie, ale też może nieco mniej korzystnie wpłynąć na odporność na uderzenia. Z boku znajdziemy szereg dźwigni: tryby pracy IS, zakres ostrzenia, przełącznik AF/MF, a także osobną dźwignię blokowania wysuwania tubusu. Oprócz tego mamy też okrągły przycisk funkcyjny.

Tubus można swobodnie wysuwać/chować ręką, ale sam nie wysuwa się, kiedy aparat jest skierowany w dół. Po maksymalnym wysunięciu na 400 mm długość obiektywu jest praktycznie dwa razy większa, ale wciąż szkło dobrze leży w dłoniach z aparatem i nie przeważa do przodu.

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X
Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X

Po podłączeniu obiektywu do aparatów z mocowaniem Fujifilm X uzyskamy ekwiwalent ogniskowych 150-600 mm dla formatu pełnoklatkowego. Pomimo tak dużego zakresu ogniskowych, obiektyw jest bardzo poręczny, ze swoją długością 19,9 cm i wagą jedynie 1,135 g.

Pełna klatka na APS-C = świetna jakość obrazu

Obiektyw Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary składa się z 22 elementów ułożonych w 16 grupach. Minimalna odległość ostrzenia to 112-160 cm, a skala odwzorowania wynosi trudnych 1:4.1. Przysłona ma 9 zaokrąglonych listków.

Dzięki wykorzystaniu tylko centralnej części pola obrazowego obiektywu konstrukcja zapewnia świetną jakość obrazu nie tylko w centrum, ale i na brzegu kadru. Obrazy są bardzo ostre w centrum przy 100 jak i 400 mm, a jedynie minimalnie mniej ostre w rogach, nawet przy maksymalnym otwarciu przysłony.

100 mm f/5

100 mm f/5.6

100 mm f/8

100 mm f/11

100 mm f/16

100 mm f/22

400 mm f/6.3

400 mm f/8

400 mm f/11

400 mm f/16

400 mm f/22

400 mm f/29

O aberracji chromatycznej napiszę bardzo krótko: żeby ja zobaczyć, trzeba się bardzo postarać. Występuje głównie powyżej f/11, ale to zakres, z którego raczej się w tym szkle nie korzysta. W praktyce zatem aberracja zupełnie nie doskwiera.

W przypadku wersji do pełnoklatkowych aparatów delikatnym problemem była mocniejsza winieta. Z matrycą APS-C ten ciemne rogi są mniej widoczne — wręcz niezauważalne.

100 mm
100 mm
400 mm
400 mm

Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary nieźle radzi sobie z pracą pod światło. Flary są rzadko widoczne, a jak już to nie wyglądają znośnie. Sigma C 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS dobrze radzi sobie z korygowaniem dystorsji. W surowych plikach można dostrzec delikatną dystorsję wklęsłą, ale wystarczy włączyć korektę w aparacie lub Lightroomie, aby problem zniknął.

Autofokus i stabilizacja to mocne punkty tego obiektywu

Dobra praca AF oraz systemu stabilizacji to ważne czynniki w każdym sprzęcie foto, ale szczególnie istotne w przypadku teleobiektywów o tak długim zakresie ogniskowych.

Tak jak w przypadku pozostałych modeli Sigma z mocowaniem Fujifilm X, algorytm sterowania obejmujący optymalizację pracy silnika AF i szybkości komunikacji został opracowany specjalnie dla obiektywów z mocowaniem X. Oprócz szybkiego autofocusa, obiektyw obsługuje zarówno tryb AF-C jak i wykrywanie twarzy, ptaków, zwierząt, samolotów, czy pojazdów. Obiektyw testowałem wraz z korpusem Fujifilm X-H2S. Autofokus pracował szybko, sprawnie, niemal bezgłośnie i celnie. Wykrywanie oczka ptaków czasem szwankowało, ale i tak komfort i prostota fotografowania tych zwierząt, jest niesamowita. Mam wrażenie, że przy 400 mm, AF działa delikatnie gorzej, ale może to wynikać z trudności utrzymania obiektów w kadrze, kiedy fotografowałem bez statywu.

Tak czy inaczej, AF w Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary działa bardzo dobrze i powinien spełnić oczekiwania osób, do których jest kierowany ten obiektyw.

System stabilizacji ma deklarowaną wydajność do 5 EV. Wraz z X-H2S, daje to ogromne możliwości. Fotografując krowy na ogniskowej 300 mm (ekw. 450 mm) i czułości ISO 3200, udało mi się z ręki zrobić całkiem ostre zdjęcia z czasami nawet 1/45 s. Fotografowanie bez statywu nawet na 400 mm (ekw. 600 mm) jest spokojnie do ogarnięcia.

Ciemno to widzę, ale praktycznie i mobilnie

Obiekty Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary to istotne wzmocnienie oferty szkieł do systemu Fujifilm X, w którym brakuje długich teleobiektywów. Sięgając po to szło, trzeba się jednak liczyć z tym, że jest po prostu ciemne. Nawet w trakcie słonczego dnia, chcąc uzyskać naprawdę krótkie czasy naświetlania, trzeba czasem podnosić czułość ISO powyżej minimalnej wartości.

Fotografując w czasie złotej godziny, szczególnie takiej pochmurnej, albo w pochmurny dzień, ISO idzie mocno w górę, osiągając wartości ISO 1600-6400. Swoje robi oczywiście stabilizacja, umożliwiając skrócenie czasu, ale mimo to, zrobienie zdjęć bez wyraźnych szumów, nie jest proste, albo wręcz niemożliwe. Pamiętajmy, że matryca APS-C, szumi nieco bardziej, niż dobra pełna klatka. Finalnie nie byłem usatysfakcjonowany z jakości zdjęć robionych wieczorami.

Coś za coś: obiektyw jest nieduży, lekki, świetnie wykonany i dobrze wyceniony. Do tego dobrze leży w dłoniach, a fotografowanie nim, sprawia dużo przyjemności i otwiera zupełnie nowe perspektywy twórcze. Możliwość zabrania w teren, w góry, szkło o realnym zakresie 150-600 mm, nie obciążając mocno pleców, jest bezcenna. Sam chętnie wykorzystywałem obiektyw także do zdjęć miejskich, szukając niecodziennych perspektyw. Zestaw mogłem włożyć nawet do zwykłego plecaka i nie czuć dyskomfortu.

Dla wielu taka mobilność jest ważniejsza, niż stałe światło f/2.8 czy f/4 i ogromny ciężar. Poza tym, AF z Fujifilm X-H2S sprawuje dobrze, wspomagając nieźle działający tryb wykrywania ptaków, ptaków, pojazdów czy samolotów. To wszystko sprawia, że Sigma 100-400 mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary jest ciekawą propozycją, w szczególności dla fanów fotografii przyrody, krajobrazów, awiacji, a nawet miłośników miejscach krajobrazów.

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS do Fujifilm X

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska), a także pisał Szerokiego Kadru, fotopolis.pl czy Digital Camera Polska. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Testy

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Testy

Zhiyun Crane 2S – recenzja. Gimbal legenda w nowej odsłonie

Testy

Zabrałem DJI Action 2 na rower w góry. Praktyczny test nowej kamery sportowej

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco