Poradniki

Najlepsze obiektywy Sony do nagrywania wideo

Krzysztof Basel / 14.07.2022

Do nagrywania wysokiej jakości wideo, potrzebujesz nie tylko dobrego aparatu lub kamery, ale też obiektywów. Który obiektyw do wideo wybrać, jeśli pracujesz w systemie Sony? Dlaczego warto rozejrzeć się za natywnymi obiektywami Sony? W tym poradniku znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Aparaty firmy Sony są jednymi z najbardziej popularnych w Polsce, a hitowy model Sony A7 III, został najchętniej kupowanym aparatem 2021 r,a jego następca Sony A7 IV, idzie w ślady starszego brata. Sprzęty tej marki od lat wyróżniają się nie tylko możliwościami fotograficznymi, ale także rozwiniętymi trybami wideo. Wielu twórców sięga właśnie po korpusy Sony, aby nimi filmować. I to właśnie z myślą o twórcach wideo, osobach filmujących aparatami Sony, powstał ten przegląd.

W tym materiale opisuję najlepsze obiektywy Sony do nagrywania wideo. Przy każdym modelu, możemy także obejrzeć krótkie, przykładowe wideo, które sam nagrałem. W osobnym artykule przedstawiłem najlepsze obiektywy Sony do nagrywania vlogowania. To w pewnym sensie rozwinięcie tej listy, a opisane tam obiektywy, to również świetne szkła do filmowania. Polecam też poradniki, które pomogą wybrać najlepsze aparaty Sony do filmowania, czy jak zacząć nagrywać na YouTube.

Dlaczego warto wybrać obiektywy Sony do nagrywania wideo?

W tym zestawieniu znajdują się wyłącznie obiektywy marki Sony, a wielu twórców, może się oburzyć, że przecież na rynku mamy także masę szkieł firm trzecich, jak Sigma, Tamron, czy Samyang. To prawda i ich ofertę przedstawię w osobnym artykule, aby dać wam większy wybór.

Sony FE GM 50 mm f/1.2 to jeden z najlepszych obiektywów do filmowania.
Sony FE GM 50 mm f/1.2 to jeden z najlepszych obiektywów do filmowania.

Patrząc bardziej ogólnie, kto, jak nie producent, wie najlepiej, co zrobić, aby obiektyw najlepiej współpracował z jego korpusami. Sony rozwija swoją ofertę obiektywów do bezlusterkowców od ponad 10 lat, zatem znajdziemy tam szkła na wiele różnych okazji. Obecnie to już ponad 60 modeli. Wiele z tych konstrukcji, szczególnie tych najnowszych, zostało także zaprojektowanych z myślą nie tylko o fotografii, ale także filmowaniu. To wcale nie jest takie oczywiste, bo na rynku mamy sporo szkieł, które są cenione przez fotografów, ale zupełnie nie radzą sobie np. z pracą AF podczas nagrywania wideo.

Sony stosuje w swoich obiektywach najwyższej klasy silniki AF, które oferują nie tylko szybką, precyzyjną i płynną zmianę ostrości, ale są również niemal bezgłośne. A to niezwykle ważne w pracy filmowca. Szkła Sony są też tak projektowane, aby miały minimalne „oddychanie” (focus breathing) podczas przenoszenia ostrości.

Oto najlepsze obiektywy Sony do nagrywania wideo

W tym zestawieniu wyselekcjonowałem kilka różnych obiektywów do nagrywania wideo. Dwa pierwsze to szkła APS-C. Pozostałe to konstrukcje zaprojektowane pod pełną klatkę, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać z nich także z korpusami takimi, jak Sony ZV-E10, A6400 czy A6600. To oczywiście nie jest kompletna lista obiektywów Sony do filmowania. To szkła, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, jeśli pracujesz na aparatach. Dla profesjonalnych filmowców jest także osoba seria szkieł Sony Cinema Lens, ale to już nieco inna bajka.

Sony 18-105 mm PZ f/4 G OSS — jeden obiektyw na różne sytuacje

Duży, uniwersalny zakres ogniskowych (zoom 6x), stałe światło f/4, wbudowany system stabilizacji obrazu i system elektrycznej regulacji 6-krotnego zoomu. Tego zooma nie mogło zabraknąć na liście najlepszych obiektywów Sony do nagrywania filmów. To świetne szkło dla osób, które zaczynają i potrzebują jednego, uniwersalnego obiektywu do filmowania. Dobrze sprawdzi się także w podróży na lekko.

Sony 18 – 105 mm PZ f/4 G OSS został stworzony z myślą o aparatach z matrycami APS-C, zatem jak na swoje możliwości, jest nieduży (78 × 110 mm) i lekki (427 g), ale solidnie wykonany. Obiektyw ma zakres ogniskowych o ekwiwalencie 27–157,5 mm, zatem umożliwi nagranie zarówno ujęć reportażowych, krajobrazowych, codziennych, jak i portretów, detali, czy nawet sporych przybliżeń oddalonych obiektów.

Konstrukcja wyróżnia się też zastosowaniem elektrycznego silnika, który pozwala na płynne i ciche ustawianie zoomu, co jest bardzo pożądane przy kręceniu filmów. System AF pochodzi ze sprzętu klasy profesjonalnej i zapewnia cichą, płynną oraz szybką pracę. Zmiany ogniskowej i ostrości nie wpływają na długość obiektywu. Ogniskową można zmieniać pierścieniem na obiektywie lub dźwignią po lewej stronie. Dzięki temu można płynnie regulować ogniskową, a przy tym pewnie i stabilnie trzymać aparat.

Sony 18 – 105 mm PZ f/4 G OSS

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony 16-55 mm f/2.8 G – jasny, klasyczny zoom APS-C

Zoom typu 24-70 mm f/2.8 to od lat podstawowe narzędzie w torbach wielu twórców foto i wideo. Nic więc dziwnego, że swój odpowiednik klasycznej konstrukcji, ma także firma Sony. Zoom 16–55 mm f/2.8 G idzie jednak nawet o krok dalej. Ogniskowa obiektywu oferuje szerszy zakres, dając ekwiwalent 24-82,5 mm, zachowując przy tym stałe światło. Zoom jest przy tym uszczelniony, nieduży (73 × 100 mm) i waży zaledwie 494 g, czyli prawie dwa razy mniej, niż pełnoklatkowy Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM. To świetny obiektyw dla twórców wideo, którzy poszukują uniwersalnego narzędzia na wiele okazji i nie chcą iść na kompromis jakości obrazu. 

Ten kompaktowy obiektyw zmiennoogniskowy APS-C gwarantuje jakość obrazu porównywaną z obiektywami G Master. Możemy tu liczyć na wysoką rozdzielczość, piękną plastykę oraz przyjemny bokeh. To zasługa jego konstrukcji optycznej, w której wykorzystano dwie soczewki AA (zaawansowane asferyczne), trzy soczewki ED (o bardzo niskiej dyspersji), oraz 9-listkową przysłonę. Sony 16–55 mm f/2.8 G korzysta także z innego dobrodziejstwa profesjonalnych szkieł G-Master. Zastosowano tu bowiem taki sam, zaawansowany silnik liniowy XD (eXtreme Dynamic), który zapewnia szybkie i precyzyjne ustawianie ostrości oraz śledzenie obiektów. Jego działanie jest ciche i płynne, co docenią w szczególności twórcy wideo.

 

Sony 16-55 mm f/2.8 G

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE GM 24 mm f/1.4 – mały, jasny i piekielnie ostry

Jeśli szukasz obiektywu do wideo o szerokiej ogniskowej, Sony FE GM 24 mm f/1.4 jest prawdopodobnie najlepszym wyborem. Świetnie sprawdzi się przy szerokich ujęciach, planach totalnych, architekturze, krajobrazie, ale też na gimbalu. Dlaczego?

Przede wszystkim, obiektyw kapitalnie rysuje, oferując piękną plastykę i wyjątkową ostrość w całym kadrze. Ostrość jest wysoka już od f/1.4, ale jeszcze rośnie po przymknięciu do f/2 czy f/2.8. Nowy obiektyw nie tylko pięknie rozmywa tło, ale też pozwala pracować przy słabym świetle, poszerzając tym samym możliwości twórcze. 11-listkowa przysłona odpowiada za efektowny, okrągły bokeh. Filmowcy polubią się z nowym systemem ustawiania ostrości, DDSSM, który działa szybko, precyzyjnie, i co bardzo ważne: cicho, dając doskonałe rezultaty podczas nagrywania wideo. Szczególnie z najnowszymi korpusami, jak Sony A7S III czy A7 IV.

Sony FE GM 24 mm f/1.4 jest wyraźnie mniejszy (75.4 × 92.4 mm) i lżejszy (445 g) w porównaniu do konkurencyjnych konstrukcji. Na uszczelnionej obudowie znajdziemy dwa pierścienie (ostrość, przysłona), ale także przycisk blokady ostrości, dźwignię AF/MF oraz przełącznik pracy przysłony (płynna/stopniowa). Średnica filtra to 67 mm, zatem nie wydamy też majątku na za porządny filtr ND, który z pewnością przyda się, jeśli chcemy nagrywać z niską przysłoną w dzień. Ten stałoogniskowy obiektyw został zaprojektowany do pracy z pełnoklatkowymi korpusami Sony, ale dobrze sprawdzi się również z aparatami z matrycami APS-C, jak Sony A6600.

Sony FE 24 mm f/1.4 GM

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE GM 35 mm f/1.4 – klasyka w nowoczesnym wydaniu

Jeśli 24 mm to mimo wszystko zbyt szeroka ogniskowa, sięgnij po klasyczne 35 mm. To nie bez powodu jedna z ulubionych ogniskowych zarówno w świecie foto, jak i wideo. A Sony FE GM 35 mm f/1.4 to obecnie najlepszy, jasny obiektyw do Sony o tej ogniskowej, jaki można dostać.

Podobnie jak GM 24 mm f/1.4, „trzydziestka piątka” zachwyca genialną jakością obrazu. Ujęcia nagrane tym szkłem są piekielnie ostre już od minimalnej wartości przysłony. Uwielbiam jego plastykę, wysoki kontrast, oraz gładkie rozmycie tła. Winieta nie przeszkadza, nie widać też problemów z aberracją. Recenzenci zwracają jednak uwagę na focus breathing, co rzeczywiście może przeszkadzać, ale i z tym można sobie poradzić. Nowy Sony A7 IV ma przecież system, który eliminuje ten problem. Jeśli jednak dla kogoś problem ten będzie bardzo istotny, polecam spojrzeć na Sony FE 35 mm F1.8, który radzi sobie w tej kwestii lepiej. To ogólnie świetne szkło alternatywne, które jest mniejsze i sporo tańsze, ale nadal oferują świetną jakość obrazu.

Z wyglądu, Sony FE GM 35 mm f/1.4 jest niemal bliźniaczo podobny do GM 24 mm f/1.4. Konstrukcja zachwyca swoim niedużymi rozmiarami (76 × 96 mm) oraz niską wagą (524 g). Obiektyw jest uszczelniony i oprócz dwóch pierścieni (ostrość, przysłona), dysponuje także przyciskiem blokady ostrości, dźwignią AF/MF oraz przełącznik pracy przysłony (płynna/stopniowa). Ten ostatni pozwala na płynną zmianę przysłony w trakcie nagrania, co z pewnością przyda się w wielu scenariuszach wideo. W obu obiektywach możemy zastosować filtry o średnicy 67 mm jak np. filtry ND, przydatne przy tak jasnych szkłach.

To klasyczna konstrukcja, ale wyposażona w najnowsze rozwiązania technologiczne. Dobrym przykładem jest tu system AF. Obiektyw ma dwa silniki liniowe XD (extreme dynamic), które oferuje duży moment obrotowy potrzebny do szybkiej, dokładnej i cichej pracy systemu AF i funkcji śledzenia. System Sony Linear Response MF zapewnia bezpośrednie, liniowe zmiany ostrości przy ręcznej regulacji, bez zauważalnego opóźnienia. Widać, że nowa „trzydziestka piątka” została zaprojektowana nie tylko do fotografii, ale także do nagrywania wideo. To wszystko sprawia, że Sony FE GM 35 mm f/1.4 to w mojej ocenie najlepszy tego typu obiektyw Sony do filmowania.

Sony FE GM 35 mm f/1.4

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE GM 50 mm f/1.2 – po prostu mistrz

Sony FE 50 mm f/1.2 GM to pierwszy natywny tak jasny obiektyw ze światłem f/1.2 do systemu Sony E. Nowa „pięćdziesiątka” ma wymiary 108 × 87 mm i waży 778 g, ale w parze za tym, idzie niemal bezkompromisową jakość obrazu. To obiektyw, który otwiera nowe możliwości i daje wspaniały, filmowy obrazek: zarówno w piękne, słoneczne dni, jak i w półmroku. Sony FE 50 mm f/1.2 GM to zatem propozycja dla twórców, którzy poszukują przede wszystkim bezkompromisowej jakości obrazu.

Konstrukcja jest złożona z 4 elementów w 10 grupach, w tym 3 soczewki eXtreme Aspherical. Za ustawienie ostrości odpowiada poczwórny silnik liniowy XD, a minimalna odległość ostrzenia to 40 cm. Obiektyw ma 11 listków przysłony, a średnica filtra to 72 mm. W praktyce, Sony FE 50 mm f/1.2 GM to prawdopodobnie najostrzejszy obiektyw Sony i jeden z najostrzejszych szkieł na rynku. Daje przepiękny, plastyczny obrazek, który wyróżnia to szkło spośród innych i może zrobić to samo z naszymi filmami. Do tego, topowa „pięćdziesiątka” dobrze sobie radzi z aberracją chromatyczną, dystorsją czy pracą pod światło. Zachwyca wspaniałym rozmyciem tła i gładkim bokeh.

Sprawną pracę ułatwiają dwa przyciski blokady ostrości, których funkcję można zmienić w menu aparatu, przełącznik trybu ostrości, pierścienie ostrości i przysłony, wyłącznik kliknięć przysłony i inne elementy. System Linear Response MF zapewnia liniowe reakcje pierścienia ostrości podczas ręcznej regulacji ostrości. Obudowa jest uszczelniona.

Sony FE GM 50 mm f/1.2

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE G 24 mm f/2,8 – idealny obiektyw na gimbala

Zestawienie najlepszych obiektywów Sony do filmowania, zamykamy dwoma bliźniaczymi konstrukcjami. Pierwszy z nich to Sony FE G 24 mm f/2,8, czyli malutki (68 × 45 mm), leciutki (162 g) i jasny (f/2.8) obiektyw szerokokątny.

Obiektyw jest solidnie wykonany z metalu, został uszczelniony i ma bardzo dobrze wyczuwalny pierścień przysłony z charakterystycznymi żłobieniami, przystosowanymi do pracy z follow focusem. Zarówno 24 mm f/2.8, jak i opisywany niżej 50 mm f/2.5, mają dwa silniki liniowe, co sprawia, że świetnie współpracują z autofokusem i systemem śledzenia twarzy oraz oczu. Minimalna odległość ostrzenia obiektywu wynosi 24 cm w trybie AF i 18 cm w trybie MF, zatem możemy nim nagrać imponujące ujęcia z bliska, których główny motyw odcina się od rozmytego tła.

Sony FE G 24 mm f/2,8 jest ostry już od minimalnej wartości przysłony. Ma do tego ładną plastykę oraz kontrast i całkiem dobrze radzi sobie z aberracją, oraz flarami, co nie jest łatwe, przy szerokokątnych konstrukcjach. Słabszą stroną jest mocna winieta oraz spora dystorsja. Wprawdzie Sony FE G 24 mm f/2,8 został zaprojektowany do pracy z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami Sony, to nawet lepiej sprawdzi się z mniejszymi korpusami APS-C, jak Sony A6600, kiedy otrzymamy klasycznej ekwiwalent ogniskowej 35 mm. To udany obiektyw, który widzę w torbie podróżników czy dokumentalistów. Jego nieduże rozmiary i waga sprawiają, że szkło jest wręcz idealne do pracy z gimbalem.

Sony FE G 24 mm f/2,8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE G 50 mm f/2,5 – mały, ale ostry obiektyw do filmowania

Jeśli szukasz malutkiej, ale solidnie wykonanej „pięćdziesiątki”, która sprawdzi się w filmowaniu, Sony FE 50 mm f/2.5 G będzie pierwszą propozycją. To obiektyw wykonany bardzo solidnie, dużo lepiej niż inne małe obiektywy o ogniskowej 50 mm. Tubus i osłona obiektywu są wykończone z zewnątrz aluminium, a całość jest odporna na pył i wilgoć. Obiektyw waży zaledwie 174 g, jest mały i solidnie wykonany. Oba pierścienie mają wyraźne żłobienia, które mają być przydatne przy korzystaniu z follow focusa przy filmowaniu.

Obiektyw oferuje wyśmienitą jakość obrazu. Jest bardzo ostry już od f/2.5, ma ładną plastykę, estetyczny bokeh. Niestety, jak na tak małą konstrukcję przystało, ma też słabsze strony. Na zdjęciach z minimalną wartości przysłony, widać wyraźną aberrację. Jeśli dla kogoś wysoka jakość obrazu, małe rozmiary i niska waga to priorytety, powinien być zadowolony z wyboru Sony FE 50 mm f/2.5 G. Obiektyw świetnie pasuje do małych aparatów, jak Sony A7C, a jeszcze lepiej współpracuje z korpusami APS-C, jak Sony A6400, czy A6600. Więcej o tym obiektywie, dowiecie się z naszej recenzji: Sony FE 50 mm f/2.5 G – recenzja. Czy to najlepsza mała pięćdziesiątka?

Sony FE G 50 mm f/2,5

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca treści marketingowych z ponad 15-letnim stażem. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska), a także pisał dla Spider's Web, fotopolis.pl czy Digital Camera Polska. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Poradniki

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zamrażanie ruchu błyskiem w fotografii – jak zrobić to dobrze?

Poradniki

Wybraliśmy najlepsze pełnoklatkowe bezlusterkowce do 10 tys. zł

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco