Poradniki

Najlepsze aparaty do fotografii ślubnej. Który wybrać?

Krzysztof Basel / 20.03.2023

Szukając odpowiedzi na pytanie „Jaki aparat do fotografii ślubnej wybrać”, można się zagubić w gąszczu bogatej oferty producentów sprzętu. W tym poradniku zebrałem najważniejsze cechy dobrego aparatu do fotografowania ślubów oraz wybrałem najlepsze modele warte uwagi.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze aparatu do fotografii ślubnej?

Fotografując śluby, warto zainwestować w odpowiedni aparat do fotografii ślubnej, ponieważ to nasze podstawowe narzędzie pracy. Z drugiej strony dobrze jest pamiętać o odpowiednich obiektywach do fotografowania ślubów. Wybór korpusu do fotografii ślubnej w dużej mierze może zależeć właśnie od oferty pasujących nam obiektów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaki aparat do nagrywania wideo wybrać?

Zakup aparatu do fotografii ślubnej jest istotny, ale dobrze jest też mierzyć siły na zamiary, aby nie przeinwestować. Na szczęście oferta aparatów do fotografii ślubnej jest szeroka. W tym zestawieniu można znaleźć zarówno aparaty droższe, z najwyższej półki, jak i sprzęty niewiele droższe od nowego iPhone’a 12 Pro Max. Na co zwrócić uwagę przy wyborze aparatu do fotografii ślubnej, który spełni nasze potrzeby?

Jakość zdjęć na wysokich czułościach ISO

Na ślubach często pracuje się w kiepskich warunkach oświetleniowych, przy świetle zastanym, np. w kościele. To szczególnie istotne, jeśli nie chcemy pracować z lampą błyskową. Wtedy warto, abyśmy mogli swobodnie korzystać z wyższych czułości ISO, bez obawy, że zdjęcia nie będą zbyt zaszumione czy wyprane z kolorów. Z szumami zazwyczaj najlepiej radzą sobie aparaty pełnoklatkowe, ale współczesne modele z sensorem APS-C też nie są daleko w tyle.

Ergonomia i wytrzymałość

Fotografując ślub, spędzamy z aparatem w dłoniach cały dzień, często kilkanaście godzin. Aparat do fotografii ślubnej powinien zatem być komfortowy, dawać poczucie swobody twórczej, oferować świetną ergonomię, idealnie leżeć w dłoniach. Idealnie dla ciebie. Przed zakupem dobrze jest pójść do renomowanego sklepu, który ma sprzęty na stanie, osobiście zobaczyć dany korpus i sprawdzić jak się z nim czujemy.

Autofokus

Szybki, celny autofokus to podstawowa cecha dobrego aparatu do fotografii ślubnej. Patrząc na ten element w aparacie, trzeba zwrócić uwagę nie tylko na samą liczbę punktów AF, ale przede wszystkim jego celność w trudnych warunkach oświetleniowych. Brak światła to przecież warunki całkowicie naturalne dla każdego fotografa ślubnego. Współczesne aparaty oferują także systemy wykrywania oraz śledzenia twarzy i oczu. Jeśli są skuteczne, mogą bardzo ułatwić życie przy fotografowaniu ślubów.

Czas pracy na jednym akumulatorze

Szukając aparatu do fotografii ślubnej, dobrze jest zwrócić uwagę na czas pracy czy liczbę zdjęć, które wykonamy na jednym akumulatorze. Nikt nie chce raczej targać ze sobą na ślub wielu akumulatorów, aby wymieniać je co chwilę. Na szczęście, większość współczesnych bezlusterkowców oferuje długi czas pracy na jednym akumulatorze. Jeśli jednak bierzesz pod uwagę model sprzed kilku lat, może się okazać, że na jednej baterii wykonasz zaledwie ok. 250-300 zdjęć. Najlepiej pod tym względem wciąż radzą sobie lustrzanki cyfrowe, ale nowe bezlusterkowce nie są daleko w tyle.

Najlepsze aparaty do fotografii ślubnej

W tym zestawieniu wybrałem aparaty, które najlepiej sprawdzą się w fotografii ślubnej.

Aparaty Sony do fotografii ślubnej

Aparaty Sony cieszą się dużą popularnością wśród wielu fotografów ślubnych. Nie bez powodu. Ten system jest na rynku od 2013 r. zatem obecne korpusy, są dopracowane, a oferta obiektów — bogata. Praktycznie każdy współczesny bezlusterkowiec Sony sprawdzi się w fotografii ślubnej, ale są modele, które poradzą sobie lepiej, niż inne.

Nasz wybór: Sony A7R V — najlepszy aparat do fotografii ślubnej

Sony A7R V przez wielu jest uważany za najlepszy aparat 2022 roku, zatem nie mogło go zabraknąć na liście najlepszych aparatów do fotografii ślubnej. Moim zdaniem, to obecnie najlepszy wybór ze stajni Sony do zdjęć ślubnych i już tłumaczę dlaczego.

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel
Sony A7R V to nasz wybór na aparat Sony do fotografii ślubnej.

Sony A7R V bazuje na sprawdzonym korpusie oraz 60-megapikselowym sensorze z poprzednika. Aparat świetnie leży w dłoniach, jest komfortowy, a ergonomia niemal wzorowa. Ciekawą nowością jest uniwersalne mocowanie ekranu LCD, które pozwala nie tylko obracać ekran, ale też odchylać go w osi aparatu. Jest to zatem rozwiązanie idealne, które sprawdzi się zarówno w fotografii jak i filmowaniu, czy vlogach. Sam wyświetlacz też daje radę: 3,2 cala, ponad 2 mln punktów to już całkiem sensowne parametry do podglądu zdjęć w trakcie ślubu. Mocnym punktem jest wizjer elektroniczny o rozdzielczości prawie 9,5 mln punktów (Quad XGA), wzięty z Sony A7S III. Jest tak dobry, że w zasadzie stajemy się częścią fotografowanej sceny, co daje ogromny komfort pracy przez cały dzień.

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel
Sony A7R V ma nowy ekran oraz bardzo uniwersalne mocowanie.

Ważnym elementem przy wyborze aparatu do fotografii ślubnej, jest szybki i skuteczny system AF. W tej kategorii Sony A7R V to jeden z liderów, a z pewnością, najbardziej inteligentny AF na rynku. Jego układ AF działa w oparciu o detekcję fazy. 693 punkty pomiaru pokrywają 79% kadru (86% w pionie i 93% w poziomie). W trybie APS-C, pokrycie kadru rośnie do ponad 90%. Czułość w słabym świetle wynosi -4 EV, czyli aż o 1 EV więcej niż w poprzedniku. Największym hitem jest jednak osobny procesor AI do wspierania pracy AF i uczenia maszynowego. Aparat skutecznie rozpoznaje oraz śledzi nie tylko twarz i oczy, ale też całe sylwetki. W praktyce zatem cały czas rozumie, co się dzieje w kadrze, nie gubi się, kiedy model się obraca, wychodzi na chwilę z kadru, rusza się. Samo ustawianie ostrości w praktyce to bajka: w większości sytuacji, A7R V jest bezbłędny, piekielnie szybki i skuteczny. Zresztą, co wam będę tuż pisać: zobaczcie ok. 4 minuty w moim wideo, jak to działa.

Mocnym punktem A7R V jest też pełnoklatkowa matryca BSI CMOS Exmor R o rozdzielczości 61 Mpix, czyli ten sam sensor co w modelu A7R IV. Dzięki nowej mocny obliczeniowej, nowy algorytmom, udało się wycisnąć jeszcze więcej z tego sensora. Aparat zachwyca jakością zdjęć, detalami, kolorami. O szumy nie trzeba się specjalnie obawiać: do ISO 3200 jest czysto, a nawet ISO 6400 jest użyteczne. Nie każdy potrzebuje aż 60 Mpix w fotografii ślubnej, ale na szczęście w A7R V, wprowadzono natomiast możliwość zapisu zdjęć w mniejszych rozdzielczościach w bezstratnej kompresji (RAW i JPEG): 26 i 15 Mpix. Widzę to tak: do reportażu ślubnego wybieramy 26 Mpix, a do portretów 60 Mpix. Prędkość to 10 kl./s, a bufor pozwala na zapis 50 nieskompresowanych plików RAW lub 43 pliki RAW + JPEG, korzystając z kart SD. Migawka mechaniczna pracuje cicho, a jej wytrzymałość obliczono aż na 500 tys. cykli, chociaż w praktyce, zapewne wytrzyma jeszcze więcej.

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, RAW. Fot. Maciej Suwałowski

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel

Sony A7R V - test. Zdjęcie obrobione, JPEG. Fot. Krzysztof Basel

Sony A7R V to trochę taki „Sony A1 Light”. Kosztuje ok. 21 tys. zł, czyli o ok. 12. tys. mniej niż A1, ale oferuje niezwykłą jakość obrazu, najbardziej inteligentny AF na rynku, dopracowaną ergonomię i ogromną uniwersalność. To sprzęt dla tych, którzy stawiają na jakość i rozumieją, że inwestycja w lepszy sprzęt, może pozytywnie wpłynąć na biznes i przyjemność pracy.

Tańsza alternatywa: Sony A7R III. Jeśli zależy Ci na wysokiej rozdzielczości, jakości zdjęć, ale Sony A7R V to jednak zbyt wysoki budżet, zastanów się nad starszym modelem tej serii: Sony A7R III. To wciąż jeden z najchętniej wybieranych aparatów do fotografii ślubnej. Za ok. 11 tys. zł, otrzymujemy pełnoklatkową matrycę BSI Exmor R CMOS o rozdzielczości 45 Mpix z 5-osiową stabilizacją, która jest aż nadto wystarczająca do zdjęć ślubnych. Sony A7R III daje wyśmienitą jakość obrazu, ale też zapas rozdzielczości przy konieczności kadrowania. Korpus oferuje sprawdzoną ergonomię, jest niewielki i lekki. Do tego, mamy bogatą ofertę świetnych obiektów. To tylko niektóre z jego zalet.

Sony A7R V

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony A7R III

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony A7 IV — uniwersalna hybryda do zdjęć ślubnych

Sony A7 IV to klasyczny aparat dla współczesnego twórcy łączącego zdjęcia z filmami. W każdej z tych dziedzin radzi sobie naprawdę dobrze, dzięki czemu jest uniwersalnym, nowoczesnym i dobrze wycenionym aparatem do zdjęć ślubnych.

Zmiany w porównaniu do popularnego Sony A7 III widać już na pierwszy rzut oka. Korpus ze stopów magnezu, został zaczerpnięty z droższych modeli: jest nieco większy, ma głębszy grip i szereg udogodnień, dzięki czemu, dużo lepiej leży w dłoniach. Aparat otrzymał dotykowy wyświetlacz o przekątnej 3 cali i rozdzielczości 1,036 mln punktów, który jest odchylany i obracany o 180 stopni na bocznym przegubie.

Wizjer o rozdzielczości 3,68 mln punktów zapewnia świetną jakość i płynność obrazu. Warto wyróżnić dwa gniazda na karty SD/CFexpress typu A, pełnowymiarowe gniazdo HDMI, USB-C do ładowania, czy dwa gniazdka minijack, ułożone tak, że nie zasłaniają ekranu. Pod względem ergonomii, Sony A7 IV jest po prostu dużo lepszą, bardziej dopracowana konstrukcją.

Sony A7 IV test, fot. Eunika Sopotnicka

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Sony A7 IV test

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

1/60 s, f/1.2, ISO 200 | Sony A7 IV + Sony FE 50 mm f/1.2 GM

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

W środku aparatu zastosowano nową matrycę CMOS BSI o rozdzielczości 33 megapikseli, z wydajnym system stabilizacji w 5 osiach. Sony A7 IV wyposażono w żyroskop, a informacje z niego, można wykorzystać na etapie postprodukcji, aby dodatkowo ustabilizować ujęcia, uzyskując efekty zbliżone do użycia gimbala. W trybie filmowym mamy w czym wybierać. Sony A7 IV umożliwia nagrywanie wideo 4K do 60 kl./s (10-bit 4:2:2, 600 Mb/s wewnętrznie), a przy klatkarzu do 30 kl./s, w oversamplingu 7K. Są też profile kolorystyczne S-Cinetone, S-Log3 i HDR.

Sony A7 IV

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony A1 – król fotografii ślubnej (i nie tylko)

Na koniec mamy Sony A1, czyli najdroższy i najbardziej zaawansowany sprzęt tego producenta. Jeśli poszukujesz jednego narzędzia do wszystkiego, które we wszystkim jest dobre, a budżet nie jest problemem, sięgnij po Sony A1.

Sprawdzony, nieduży korpus, pełnoklatkowa matryca Stacked CMOS o rozdzielczości 45 Mpix, prędkość do 30 kl./s z migawką elektroniczną, genialny wizjer elektroniczny OLED Quad-XGA o rozdzielczości aż 9.44 mln punktów z odświeżaniem na poziomie 240 Hz i powiększeniem 0.90x, fantastyczny, szybki i celowy autofokus bazujący na detekcji fazy z 759 punktami pokrywającymi 92 proc. kadru oraz 425 punktów detekcji kontrastu. Mało? To dopiero początek specyfikacji dotyczących możliwości fotograficznych tego modelu. Mamy tu przecież jeszcze wideo 8K 30 kl./s czy 4K 120 kl./s.

Jaki aparat do fotografii ślubnej?

Sony A1 to obecnie chyba najbardziej zaawansowany technologicznie i zarazem uniwersalny aparat na rynku. W parze z wysokimi możliwościami idzie także wysoka cena. Sony A1 to bez wątpienia świetny sprzęt do fotografii ślubnej, ale sprawdzi się w szczególności u osób, które poszukują korpusu do zdjęć oraz filmów 8K. Jeśli potrzebujesz aparatu wyłączenie do zdjęć, lepszą alternatywą może się okazać Sony A9/A9 II, czy Sony A7R III.

Sony A1

Sprawdź cenę
Fotoforma

Najlepsze aparaty Canon do zdjęć ślubnych

Lustrzanki Canon od lat są cenione, jako świetne aparaty ślubne. Ostatnio japoński producent przestał już rozwijać korpusy z lustrem i skupił się na bezlusterkowcach. Najnowsze modele z serii RF to bardzo udane aparaty do fotografii ślubnej. I tak Canon EOS R5 to trochę taki współczesny i mocno ulepszony odpowiednik lustrzankę z serii EOS 5D, natomiast Canon EOS R6 Mark II mniej więcej odpowiada serii 6D. Przyjrzyjmy się im bliżej w kontekście wykorzystania jako aparaty do fotografii ślubnej.

Nasz wybór: Canon EOS R6 Mark II — idealny do zdjęć ślubnych

Canon EOS R6 Mark II to następca jednego z najbardziej popularnych aparatów w Polsce: EOS R6. Na pierwszy rzut oka, Mark II nie różni się mocno od poprzednika. Korpus bazuje na R6, ale dodano kilka ergonomicznych ulepszeń, które sprawiają, że tworzeniem nowym aparatem, daje jeszcze większy komfort. Najważniejsze zmiany są w środku. Canon EOS R6 Mark II otrzymał zupełnie nową matrycę FSI CMOS o rozdzielczości 24 Mpix. To autorski sensor Japończyków, który jest zaprojektowany specjalnie do tego modelu. O ile 4 dodatkowe megapiksele nie robią wielkiej różnicy, to już wyższa prędkość sczytywania oraz niższy pobór mocy, wszystko zmieniają.

Nowa stabilizowana matryca (8 EV) i procesor otwiera drogę do dużo wyższej wydajności. Aparat oferuje rekordowy tryb seryjny 40 kl./s (migawka elektroniczna) lub 12 kl./s (migawka mechaniczna). Sensor szybciej sczytuje dane, więc efekt rolling shutter przy migawce elektronicznej nie doskwiera. Do tego, mamy tu najnowsze wcielenie inteligentnego systemu ustawiania ostrości Dual Pixel AF II z ulepszonym wykrywaniem oka i obiektów, który w fotografii,  jest niemal bezbłędny. Nie tylko skutecznie wykrywa i śledzi twarze oraz oczy, ale potrafi też rozpoznać całą sylwetkę postaci. Dzięki temu nie gubi się, kiedy twarz na chwilę znika z kadru. Samo ustawianie ostrości działa fantastycznie.

Canon EOS R6 Mark II
Canon EOS R6 Mark II

Canon EOS R6 Mark II ma nieco prostszą ergonomię i jest odrobinę lżejszy, niż EOS R5, ale nadal korzystanie z tego aparatu jest czystą przyjemnością. Korpus świetnie leży w dłoniach, wszystkie tarcze i przyciski są na swoim miejscu, a całość jest uszczelniona na poziomie lustrzanki Canon EOS 6D Mark II. Mamy tu także dwa sloty na karty pamięć SDHC (UHS-II), duży, przejrzysty i jasny wizjer elektroniczny o rozdzielczości 3,69 mln punktów i odchylany, dotykowy ekran LCD o przekątnej 3 cali i rozdzielczości 1,62 mln punktów.

Canon EOS R6 Mark II jest dużo lepszym aparatem do filmowania. Przede wszystkim, aparat się nie przegrzewa jak poprzednik, oferując do 6 godzin nagrywania 4K bez przerwy. Do dyspozycji mamy wideo 4K do 60 kl./s. W każdym klatkarzu obraz jest nadpróbkowany z rozdzielczości 6,2K, więc możemy być spokojni o jego jakość. Do tego, w całym zakresie nie mamy cropa. Jeśli dodamy do tego wydajną stabilizację, płaski profil C-Log3, zapis 10-bit 4:2:2, czy dodatkowe funkcje filmowe, jak false color oraz focus breathing compensation, to mamy prawdziwą bestię do filmowania!

Canon EOS R6 Mark II

Sprawdź cenę
Fotoforma

 

Canon EOS R3 – aparat bez kompromisów

Canon EOS R3 to topowy model, który został zaprojektowany z myślą profesjonalnych fotografach oraz twórcach wideo. Sprzęt z najwyższej półki, w którym zastosowano wszystko, co najlepsze. Świetnie zatem sprawdzi się w fotografii ślubnej.

Canon EOS R3
Canon EOS R3

Sercem aparatu Canon EOS R3 jest nowa, warstwowa matryca Stacked CMOS BSI o rozdzielczości 24 Mpix, która została w całości zaprojektowana i wykonana we własnym zakresie. Sensor ma układ elektroniczny z tyłu, a nie z przodu, dzięki czemu gromadzi więcej światła, a to pozwala zmniejszyć ilość szumów. Dwie warstwy układu są „złączone”, co zwiększa szybkość, z jaką matryca może wysyłać dane obrazu do procesora DIGIC X. Nowoczesny sensor otwiera zupełnie nowe możliwości. Aparat pozwala fotografować z migawką elektroniczną z czasem do 1/64000 s — w całkowitej ciszy i bez efektu rolling shutter. W trybie seryjnym mamy prędkość do 30 kl./s z ciągłą regulacją AF i AE, każdym obiektywem RF i bez efektu black-out.

Nowa matryca oznacza jeszcze lepszy system AF. Canon EOS R3 otrzymał rozszerzoną wersję systemu Dual Pixel CMOS AF II, z ulepszonym algorytmem Deep Learning, oferując śledzenie AF, w tym wykrywanie oczu ludzi i zwierząt, ciała i twarzy oraz całych postaci ludzkich na zdjęciach i filmach. Według producenta aparat potrafi ustawić ostrość w 0,03 s. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość ustawiania punktów AF okiem.

Canon EOS R3 test
Canon EOS R3 test

Konstrukcyjnie, to najlepszy aparat tej marki w historii. Korpus wyraźnie nawiązuje do lustrzanki EOS-1DX Mark III, ale jest od niej wyraźnie lżejszy, nie tracąc nic na ergonomii. Całość została konkretnie uszczelniona. Canon EOS R3 otrzymał kapitalny celownik elektroniczny o rozdzielczości aż 5,76 mln punktów (1600 × 1200 px), przybliżeniu 0,76x i częstotliwość odświeżenia 120 kl./s (60 kl./s w trybie eco). Do tego mamy odchylany, obracany ekran LCD o przekątnej 3,15 cala i rozdzielczości aż 4,15 mln punktów. To topowe parametry, które sprawiają, że fotografowania patrząc przez wizjer, to czysta przyjemność.

CZYTAJ TAKŻE: Canon EOS R3 – test na meczu okiem fotografa sportu

Canon EOS R3 to także prawdziwa bestia wideo! Aparat umożliwia nagrywanie wideo w rozdzielczości 6K 60p ProRes RAW 12-bit (2600 Mb/s) oraz wideo 4K 120 kl./s (1880 Mbps) i 4K 60 kl./s (1000 Mbps). We wszystkich trybach aparat nagrywa obrazy 10-bit 4:2:2 przy korzystaniu z płaskiego profilu. Co ważne, Canon EOS R3 nie tylko nie ma 30-minutowego limitu nagrywania pojedynczego pliku wideo. Nie ma też problemów z przegrzewaniem się, więc ogranicza nas wyłącznie pojemność karty pamięci.

Canon EOS R3

Sprawdź cenę
Fotoforma

Canon EOS R5 – kiedy liczy się najwyższa jakość zdjęć

Jeśli poszukujesz praktycznie bezkompromisowego, uniwersalnego aparat do fotografii ślubnej ze stajni Canon, to model Canon EOS R5 będzie obecnie najlepszym wyborem. Bezlusterkowiec, zachwyca jakością obrazu z pełnoklatkowej, 45-megapikselowej matrycy. To nowy sensor, zaprojektowany specjalnie do tego modelu. Został wyposażony w system stabilizacji matrycy do 8 EV, umożliwia fotografowanie z prędkością do 12 kl./s (migawka mechaniczna) lub nawet 20 kl./s (migawka elektroniczna), co jest świetnym wynikiem przy tak dużej rozdzielczości. Fotografowie ślubni potrzebują również dobrego systemu AF, a ten w Canonie EOS R5 to zdecydowanie jeden z najlepszych na świecie. Aparat oferuje aż 5940 punktów detekcji fazy, a dzięki algorytmowi głębokiego uczenia, skutecznie rozpoznaje i potrafi dobrze śledzić twarze i oczy ludzi, a dodatkowo także kotów, psów i ptaków – zarówno w trybie fotografowania, jak i filmowania. System AF może pochwalić się także niezwykłą czułością: do -6 EV w przypadku modelu R5, co zdecydowanie docenią twórcy robiący zdjęcia w kiepskich warunkach oświetleniowych, np. starym, ciemnym kościele czy na weselu.

Jaki aparat do fotografii ślubnej?
Canon EOS R5 to obecnie najlepszy wybór na aparat do fotografii ślubnej u tego producenta.

Canon EOS R5 ma bogate możliwości wideo — to jeden z najlepszych aparatów do nagrywania wideo, o czym pisałem nieco więcej w osobnym artykule. W skrócie: mamy wideo 8K 30 kl./s, 4K 120 kl./s, płaski profil C-Log3, wyśmienity system AF, a dzięki nowemu oprogramowaniu wewnętrznemu, przegrzewanie się tu melodia przeszłości. Canon EOS R5 to także dobre rozwiązanie dla fotografów ślubnych, którzy chcą przesiąść się z lustrzanki na bezlusterkowca. Wystarczy podpiąć adapter EF-RF, a stare obiektywy będą działać równie dobrze, a czasami nawet lepiej. Dzięki temu nie trzeba od razu wymieniać całej szklarni.

Canon EOS R5

Sprawdź cenę
Fotoforma

Jaki aparat Nikon do fotografii ślubnej?

W zestawieniu najlepszych aparatów do fotografii ślubnej nie mogło zabraknąć kilku modeli ze stajni Nikona.

Nasz wybór: Nikon Z9 – najbardziej zaawansowany aparat w historii marki

Nikon Z9 to sztandarowy aparat tej marki i jeden z najbardziej zaawansowanych aparatów w historii. To propozycja dla osób, które szukają aparatu bez kompromisów: profesjonalnego, wydajnego, z najwyższymi możliwościami foto i wideo.

Nikon Z9 test
Nikon Z9 ma matrycę o rozdzielczości 45 Mpix.

Bazą bezlusterkowca jest nowa matryca Stacked CMOS o rozdzielczości 45 Mpix, która współpracuje z procesorem Expeed 7. Ten duet to podstawa większości dobrodziejstw, które oferuje aparat. A jest ich sporo. Nowa matryca Nikona Z9 zapewnia chyba największą szybkość odczytu spośród wszystkich pełnoklatkowych aparatów fotograficznych na rynku. A to przekłada się na niemal zerowy efekt rolling shutter, synchronizację błysku na poziomie 1/200 s, czy minimalny czasy otwarcia migawki 1/32000 s. To wszystko przy identycznej rozdzielczości i zakresie czułości (ISO 64-25600) co w aparatach Nikon Z7.

Nikon Z9 test

Nikon Z9 to pierwszy aparat, który potrafi nagrywać wideo w 8K 60 kl./s. i jeden z niewielu z opcją 4k 120 kl./s. Do wyboru jest również 4K nadpróbkowane z 8K z szybkością do 30p. Jeśli dodam, że w obu trybach nie ma cropa, a aparat jest w stanie nagrywać wewnętrznie w 10 bitach przez 125 minut bez przerwy, to zrozumiecie, jaką bestią jest Nikon Z9. A to dopiero początek! Jeśli chcecie wiedzieć więcej, zapraszam do mojego artykułu:

Nikon Z9

Sprawdź cenę
Fotoforma

Nikon Z6 II, Z7 II — nasz wybór do fotografii ślubnej

Druga generacja sztandarowych bezlusterkowców marki Nikon to bardzo dobra propozycja na aparat do fotografii ślubnej. Oba wygląda niemal identycznie i dzielą ze sobą dużą część specyfikacji. Są przy tym dużo tańsze i mniejsze, niż Z9. Korpusy mają wręcz wzorową ergonomię, oraz jakość wykonania. Każdy element jest dopracowany, świetnie spasowany, a stop magnezowy pokryty delikatnie matową farbą o przyjemnej strukturze. Głęboki, dobrze wyprofilowany grip z przodu, oraz solidny uchwyt z tyłu sprawiają, że korpus leży jak przyklejony w dłoni. To po prostu niezwykle dobrze zaprojektowane i zbudowane aparaty.

Nikon Z6 test
Zarówno Nikon Z6 II jak i Nikon Z7 II to bardzo udane aparaty, które sprawdzą się na ślubach.

Główną różnicą są matryce. Nikon Z6 II oferuje pełnoklatkowy sensor BSI CMOS o rozdzielczości 24.5 Mpix z 5-osiowym systemem stabilizacji drgań, prędkością zdjęć seryjnych 14 kl./s i AF z 273 polami (detekcja kontrastu i detekcja fazy). Z kolei Nikon Z7 II może się pochwalić matrycą o ogromnej rozdzielczości 45 Mpix. Mimo to daje prędkość zdjęć seryjnych do 10 kl./s i ma nieco lepszy AF z 493 polami. Oba aparaty oferują możliwość wewnętrznej rejestracji wideo 4K do 60 kl./s lub Full HD 120 kl./s. Nie zabrakło profilu N-Log, możliwość rejestracji materiałów 10-bit HDR w formacie HLG czy RAW, ale tylko na zewnętrzny rejestrator. Oba to bardzo dobre, nowoczesne aparaty do fotografii ślubnej. W systemie Nikon Z wprawdzie nie ma jeszcze zbyt wielu obiektywów, ale adapter robi robotę. Dzięki niemu możemy spokojnie korzystać ze starszych szkieł z lustrzanek Nikon. Wiele z nich działa z nowymi korpusami nawet lepiej niż ze starymi.

Nikon Z6 II

Sprawdź cenę
Fotoforma

Nikon Z7 II

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic też ma coś do zaoferowania fotografom ślubnym

W ofercie marki Panasonic jest sporo świetnych aparatów fotograficznych, ale większość z nich lepiej sprawdza się jako sprzęt do nagrywania wideo. Czasy się jednak zmieniają i tak oto, na rynku pojawił się aparat, który powinien dobrze sprawdzić się w torbie fotografa ślubnego.

Nasz wybór: Panasonic Lumix S5 II — mistrz możliwości do ceny

Do zestawienia najlepszych aparatów do fotografii ślubnej, przebojem wdarł się Panasonic Lumix S5 II. Jest niezwykle uniwersalny, dobrze zaprojektowany, oferuje fantastyczne kolory prosto z puszki, ogromne możliwości w trybie wideo, a do tego w końcu, ma bardzo dobry system AF. A to wszystko w cenie ok. 10 tys. zł, czyli mniej niż większość wymienionych tu aparatów.

Panasonic Lumix S5 II otrzymał nową, pełnoklatkowa matrycę BSI CMOS o rozdzielczości 24 Mpix, która daje wspaniałe kolor prosto z korpusu. Do tego mamy tu prędkość zdjęć seryjnych aż do 30 kl./s, bufor na 200 zdjęć, oraz tryb wysokiej rozdzielczości 96 Mpix. Mocnym punktem specyfikacji jest też Dual Native ISO, który wynosi ISO 100 i ISO 1600 w przypadku zdjęć oraz ISO 640 i ISO 4000 w przypadku filmowania w Log.

Panasonic Lumix S5 II (po lewej) i Panasonic Lumix S5 (po prawej).
Panasonic Lumix S5 II wygląda podobnie, ale to dużo lepszy aparat niż jego poprzednik Panasonic Lumix S5 (po prawej). Fot. KB.

Najważniejszą nowością jest jednak hybrydowy system AF, który w końcu świetnie działa! Autofokus jest oparty o 315 pól detekcji kontrastu i 779 pól detekcji fazy. Działa szybko, celnie, dobrze rozumie też, gdzie ma ostrzyć. Nie jest to może poziom najnowszych aparatów Sony, ale jest bardzo blisko i nawet lepiej, niż w korpusach Canon.

Lumix S5 II to także całkiem zaawansowany sprzęt do wideo. Nagrywa w 6K 30 kl./s 10-bit, 4:2:0, ale nawet ciekawszym trybem, będzie 4K do 60 kl./s 10-bit 4:2:2. Wbudowany i ślicznie ukryty wentylator zapewnia nieograniczony czas nagrywania. Do tego matryca jest świetnie stabilizowana. Mocne punkty to także ulepszony wizjer elektroniczny 3,68 mln punktów, ulepszony 8-kierunkowy joystick, dwa gniazda kart pamięci UHS-II, pełnowymiarowe złącze HDMI.

Panasonic Lumix S5 II

Sprawdź cenę
Fotoforma

Polecane aparaty Fujifilm do fotografii ślubnej

Bezlusterkowce APS-C Fujifilm to wyśmienite aparaty do fotografii ślubnej, które są wybierane przez coraz większą grupę twórców. Szczególnie tych, którzy lubią klasyczną ergonomię, cenią styl i małe rozmiary.

Nasz wybór: Fujifilm X-H2 – flagowiec APS-C do fotografii ślubnej

Fujifilm X-H2 to taki aparat, który bierzesz do ręki i wiesz, że trzymasz konkretny sprzęt stworzony z myślą o profesjonalistach. To najlepszy aparat APS-C do fotografii ślubnej na rynku.

Sercem aparatu jest matryca APS-C (X-Trans CMOS 5 HR) o rozdzielczości aż 40 Mpix oraz z systemem stabilizacji o skuteczności do 7 EV. Sensor daje nie tylko charakterystyczne kolory typowe dla tej marki, ale zdjęcia są do tego pełne detali. Już dla tej matrycy, warto pomyśleć w kontekście tego modelu do zdjęć ślubnych. Fotografie mają wspaniałą plastykę, niezwykłe kolory, dużą rozpiętość tonalną. Do tego, mniejszy sensor to mniejsze obiektywy, co nie jest bez znaczenia, jeśli je targamy całymi dniami ze sobą.

Aparat jest szybki i responsywny. Oferuje duży bufor, który przez dłuższy czas nadąża za wysoką prędkością do 20 kl./s. Świetnie sprawdzi się fazowy system AF 425 punktami i wykrywaniem oka oraz obiektów. To najlepszy AF w historii tej marki i pewny punkt X-H2. Akumulator wystarczy na 680 zdjęć, ale to mocno zachowawczy pomiar, bo realnie, X-H2 pozwala na dłuższy czas pracy: szczególnie jeśli fotografujemy seriami. Mocnym punktem jest też tryb wideo. Aparat pozwala na nagrywanie wideo 8K 30 kl./s ProRes 422 i 12-bitowe wideo RAW na rekordery, albo nadpróbkowany zapis 4K HQ. Sam korpus to wzór ergonomii: duży, głęboki grip, dobry układ przycisków i pokręteł, świetny wizjer i ekran. Fujifilm X-H2 ma wszystko, czego trzeba do fotografii ślubnej!

Fujifilm X-H2

Sprawdź cenę
Fotoforma

Wybór aparatu do fotografii ślubnej to ważna decyzja

Przed wyborem aparatu do fotografii ślubnej dobrze jest zastanowić się kilka razy. To będzie nasze podstawowe narzędzie pracy przez lata. Dobry wybór to komfort pracy, niezawodność, a przede wszystkim, większe możliwości pracy twórczej. Aby fotografować śluby, potrzeba także odpowiednich obiektywów do fotografii ślubnej. Wybierając sprzęt, warto patrzeć zestawami aparat + obiektywy. W niektórych systemach, szczególnie tych młodych, nie ma aż tak rozbudowanej oferty szkieł. Z drugiej strony w innych firmach możemy znaleźć wybitne obiektywy, które nam idealnie pasują i przekonają do wyboru danego systemu fotograficznego.

Jeśli chcecie zobaczyć, jak wygląda praca fotografa ślubnej od kuchni, to polecamy trzy części wywiadów Maćka Suwałowskiego:

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska), a także pisał Szerokiego Kadru, fotopolis.pl czy Digital Camera Polska. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Poradniki

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zasilanie przy filmowaniu. Jak się za to zabrać?

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco