Filmowanie

Najciekawsze obiektywy do filmowania w poszczególnych systemach

Amadeusz Andrzejewski / 26.09.2022

Wybór systemu fotograficznego to trudna decyzja. Składa się na nią wiele czynników, od tych związanych z cenami, przez możliwości poszczególnych korpusów, aż po zakres dostępnych obiektywów. W niniejszym materiale skupimy się na tym ostatnim aspekcie w kontekście zastosowań filmowych. Oto przegląd najciekawszych obiektywów do filmowania w poszczególnych systemach.

Nie da się oczywiście wskazać bezwzględnie najlepszych konstrukcji – obiektyw ultraszerokokątny nie będzie pierwszym wyborem kogoś zainteresowanego filmowaniem dzikiej przyrody z dużych odległości itd. Postaramy się jednak wskazać w tym zestawieniu obiektywy, które wyróżniają się czy to unikalnymi parametrami, czy dobrą ceną, czy też nie mają swoich odpowiedników w innych systemach. Skupimy się przy tym, na systemach obecnie rozwijanych i wybieranych przez filmowców, w zestawieniu zabraknie zatem np. obiektywów z mocowaniem Sony A.

Canon RF

Pierwszy wybór w pełnoklatkowym bezlusterkowym systemie Canona to model RF 16 mm f/2.8 STM. Wyróżniają go kompaktowe rozmiary i bardzo atrakcyjna cena. Jest to przy tym obiektyw, który sprawdzi się w wielu zastosowaniach (choćby na gimbalu) zarówno podłączony do korpusów pełnoklatkowych, jak i tych wyposażonych w matryce APS-C, jak niedawno zaprezentowane modele EOS R7 i EOS R10.

Canon EOS R7 test czy warto
Canon EOS R7 + RF 16 mm f/2.8, fot. KB.

Drugi warty wspomnienia obiektyw to dość ekstremalny i nieposiadający odpowiednika w innych systemach model Canon RF 85 mm f/1.2L USM. Cel jego istnienia jest jeden – osiągnięcie tak płytkiej głębi ostrości jak to tylko możliwe. Z jednej strony pozwala to na stworzenie ujęć, które wizualnie będą ściągać na siebie uwagę, a z drugiej umożliwia też pracę w miejscach, gdzie światła jest naprawdę mało. Warto przy tym dodać, że obiektyw ten oferuje ostry obraz już od przysłony f/1.2, a dzięki świetnemu autofokusowi, w jaki wyposażone są najnowsze bezlusterkowce Canona, nawet papierowa głębia ostrości nie będzie problemem przy filmowaniu poruszających się osób.

Trzecia interesująca konstrukcja, także należy do tych nieco masywniejszych – jest nią obiektyw RF 28-70 mm f/2L USM, czyli zoom o standardowym zakresie i wyjątkowo dobrej światłosile. Powoduje to, że pod względem charakteru obrazu nie ustępuje on obiektywom stałoogniskowym, zachowując przy tym ogromną uniwersalność.

Canon RF 16 mm f/2.8 STM

Sprawdź cenę
Fotoforma

Canon RF 85 mm f/1.2L USM

Sprawdź cenę
Fotoforma

Canon RF 28-70 mm f/2L USM

Sprawdź cenę
Fotoforma

Fujifilm X

Pierwszy obiektyw, na który chcielibyśmy zwrócić uwagę w systemie Fujifilm X to niepozorny „kitowy” model Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS. W większości systemów nie najlepiej wykonane i przeciętne optycznie kitowe obiektywy ze światłem typu f/3.5-5.6 czy f/4.5-6.3 niezbyt się nadają do zastosowań filmowych. Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS jest na tym tle chlubnym wyjątkiem. Jest dobry optycznie, ma rozsądne światło i został wyposażony w silnik autofokusa, który nadąża nawet za topowymi współczesnymi korpusami, takimi jak X-H2S. A przy tym da się go kupić w zestawie z wieloma aparatami za naprawdę rozsądne pieniądze.

Drugi z interesujących obiektywów w systemie Fujifilm X to także zoom, tym razem jednak jeszcze bardziej uniwersalny. Mowa o niedawno zaprezentowanym modelu Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR. Oferuje on ekwiwalent zakresu ogniskowych 27-180 mm, co spokojnie wystarczy do zdecydowanej większości typowych zastosowań, a wszystko to przy stałej jasności f/4, dzięki czemu podczas zoomowania jasność obrazu nie będzie się zmieniać. Z kolei za wspomniane zoomowanie odpowiada w tym obiektywie silnik, możliwe jest zatem płynne zmienianie ogniskowej w trakcie ujęcia, na co większość obiektywów fotograficznych nie pozwala.

Trzecia interesująca konstrukcja to przypadek dość ekstremalny – chodzi o model Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR, czyli wyróżniający się wielką przednią soczewką bardzo jasny teleobiektyw, który nie ma swojego odpowiednika w innych systemach bezlusterkowych. Łączy on w sobie dość długą ogniskową (ekwiwalent 300 mm) z jasnością f/2, co powoduje, że sprawdzi się wszędzie tam, gdzie trzeba nagrać coś co jest daleko i w nie najlepszych warunkach oświetleniowych.

Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS

Sprawdź cenę
Fotoforma

Fujifilm Fujinon XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR

Sprawdź cenę
Fotoforma

Fujifilm Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR

Sprawdź cenę
Fotoforma

L-Mount Alliance

Wyposażone w autofokus obiektywy z mocowaniem Leica L produkują wszyscy trzej główni członkowie „L-Mount Alliance”, czyli Leica, Panasonic i Sigma. Spośród ich oferty warto zwrócić uwagę na przykład na obiektyw Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6, który, podobnie jak przytoczony powyżej Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS, jest przykładem bardzo interesującego i wyłamującego się ze stereotypów obiektywu kitowego. Panasonic nie jest co prawda tak jasny, ale wyróżnia go zakres ogniskowych, rozpoczynający się od 20 mm, a nie, jak ma to miejsce zazwyczaj, od okolic 24-29 mm lub ich ekwiwalentu. Powoduje to, że w wielu zastosowaniach już ten tani kitowy model zaspokoi wszystkie potrzeby jeśli chodzi o konstrukcje szerokokątne.

Druga interesująca konstrukcja dostępna z mocowaniem L-Mount to całkowite przeciwieństwo, opisanego powyżej zooma, czyli jasny obiektyw stałoognisokwy – Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art. Jest to fenomenalna optycznie konstrukcja oferująca ostry obraz od przysłony f/1.2, wyróżniający się przy tym ciekawym charakterem. Do tego 35 mm do dość uniwersalna ogniskowa, która sprawdzi się w bardzo wielu zastosowaniach.

Naszą listę zamyka także obiektyw Sigmy – zmiennoogniskowy model 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary. Co prawda nie zaczyna się on od 20 mm, jak przytoczony wcześniej Panasonic, ma za to dobre stałe światło f/2.8 i jest bardzo rozsądnie wyceniony jak na standardowego zooma z takim światłem.

Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary

Sprawdź cenę
Fotoforma

Mikro Cztery Trzecie

W skład konsorcjum Mikro Cztery Trzecie wchodzi bardzo wielu producentów, którzy oferują wiele obiektywów o interesujących parametrach. Tu jednak skupimy się na konstrukcjach oferowanych przez firmy, które produkują również korpusy, czyli obiektywach Panasonic oraz OM System (dawniej Olympus).

Każda z tych firm oferuje bardzo interesujące konstrukcje zmiennoogniskowe, z których na potrzeby artykułu wybraliśmy po dwie. W przypadku OM System są to modele M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO oraz M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO. W obu przypadkach są to uszczelnione i świetnie wykonane obiektywy o bardzo dobrych własnościach optycznych. Oferują też bardzo uniwersalne zakresy ogniskowych, będące odpowiednikami 16-50 mm oraz 24-200 mm dla pełnej klatki i stałą jasność w całym zakresie ogniskowych.

Z kolei Panasonic ma w ofercie dwa interesujące obiektywy o mniejszych zakresach ogniskowych, ale za to imponującej jasności. Są to modele Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH oraz Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50 mm f/1.7 ASPH – oba wyjątkowo jasne jak na zoomy oraz oferujące interesujące zakresy ogniskowych, będące odpowiednikami 20-50 mm oraz 50-100 mm dla pełnej klatki.

M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO

Sprawdź cenę
Fotoforma

M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50 mm f/1.7 ASPH

Sprawdź cenę
Fotoforma

Nikon Z

W systemie Nikon Z, znajdziemy obiektyw podobny do opisanej w podrozdziale o mocowaniu Leica L Sigmy, czyli rozsądnie wycenionego standardowego zooma. Jest nim model Nikkor Z 28-75 mm f/2.8. Oferuje on wystarczający do bardzo wielu zastosowań zakres ogniskowych oraz bardzo dobre jak na zooma stałe światło f/2.8.

Drugi interesujący obiektyw w systemie Nikon Z to model Nikkor Z 40 mm f/2.0. Wyróżnia go kombinacja bardzo atrakcyjnej ceny z zaskakująco dobrymi własnościami optycznymi, dzięki czemu może on z powodzeniem stanowić obiektyw zbliżony do standardowego, zarówno na matrycach pełnoklatkowych, jak i przy korzystaniu z korpusów Nikon Z z sensorami w rozmiarze DX.

W systemie Nikon Z można znaleźć też dwa bardzo interesujące teleobiektywy – model Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S oraz Nikkor Z 800 mm f/6.3 VR S. Oba są zaskakująco lekkie i poręczne jak na oferowane ogniskowe, mają też rozsądne, jak na tak ekstremalne konstrukcje, ceny. Powoduje to, że system Nikon Z może być wyjątkowo interesujący dla profesjonalistów zajmujących się na przykład filmowaniem dzikiej przyrody.

Nikon Nikkor Z 28-75 mm f/2.8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Nikon Nikkor Z 40 mm f/2.0

Sprawdź cenę
Fotoforma

Nikon Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S

Sprawdź cenę
Fotoforma

Nikon Nikkor Z 800 mm f/6.3 VR S

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony E

W skład systemu Sony E/FE wchodzą obecnie zarówno filmujące aparaty, jak i pełnowartościowe kamery filmowe i telewizyjne. Nic zatem dziwnego, że firma Sony oferuje wiele interesujących obiektywów przydatnych przy filmowaniu. Pierwszym z nich jest niepełnoklatkowy model Sony E 18-105 mm f/4 PZ G OSS. Dostępny także w formie „kita”, czyli w zestawie z korpusami, jest to rozsądnie wyceniony obiektyw o bardzo uniwersalnym zakresie ogniskowych i stałej jasności f/4. Do tego oferuje on optyczną stabilizację obrazu i elektryczną zmianę ogniskowej, co pozwala na płynne zoomowanie w czasie ujęć.

Drugi interesujący obiektyw w systemie Sony E to pełnoklatkowy i bardziej profesjonalny odpowiednik opisanego powyżej 18-105, czyli model Sony FE PZ 28-135 mm f/4 G OSS. On również oferuje uniwersalny zakres ogniskowych, stałą jasność f/4, stabilizację obrazu oraz silnik do zmiany ogniskowej. Jest przy tym uszczelniony, solidnie wykonany i może, dzięki zębatkom na pierścieniach, współpracować z profesjonalnymi akcesoriami filmowymi.

Trzecia dostępna w systemie Sony E konstrukcja o interesujących parametrach to obiektyw Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS. Nie jest on co prawda najjaśniejszy, ale łączy w sobie całkiem dobrą cenę z długimi ogniskowymi i niemal niezmieniającą się jasnością. To pożądane cechy, jeśli planujemy filmować z dużej odległości – na przykład dziką przyrodę.

Sony E 18-105 mm f/4 PZ G OSS

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE PZ 28-135 mm f/4 G OSS

Sprawdź cenę
Fotoforma

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS

Sprawdź cenę
Fotoforma

Amadeusz Andrzejewski

Na co dzień redaktor w portalu Optyczne.pl, gdzie regularnie testuje najnowszy sprzęt filmowy. Oprócz tego zawodowo filmuje i prowadzi szkolenia z filmowania, a po godzinach zajmuje się fotografią i kinem niezależnym. Absolwent Montażu Filmowego na PWSFTviT oraz Inżynierii Dźwięku i Obrazu na Politechnice Gdańskiej.

Więcej w kategorii: Filmowanie

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zamrażanie ruchu błyskiem w fotografii – jak zrobić to dobrze?

Poradniki

Wybraliśmy najlepsze pełnoklatkowe bezlusterkowce do 10 tys. zł

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco