Poradniki

Który aparat Panasonic warto wybrać? Przegląd oferty

Krzysztof Basel / 08.01.2022

Panasonic ma swojej ofercie wiele świetnych, dopracowanych aparatów fotograficznych, które sprawdzają się zarówno w fotografii, jak i nagrywaniu filmów. Przyjrzałem się ofercie firmy i wybrałem najciekawsze modele, na które bez wątpienia, warto zwrócić uwagę przy wyborze aparatu.

Panasonic produkuje kilka różnych rodzajów aparatów fotograficznych z serii Lumix: kompakty, bezlusterkowce Mikro Cztery Trzecie, a od 2018 r. także pełnoklatkowe bezlusterkowce z mocowaniem L-Mount. W jednym i drugim wypadku, w ofercie jest wiele ciekawych obiektywów, zarówno natywnych,  jak i produkowanych przez firmy trzecie, jak Sigma. Panasonic słynie z produkcji sprzętów hybrydowych, które świetnie sprawdzają się zarówno w rękach fotografa, jak i filmowca, a także współczesnego twórcy treści, który łączy oba zawody. I właśnie takich aparatów jest w tym zestawieniu najwięcej.

Panasonic Lumix S5 – uniwersalna hybryda

Panasonic Lumix S5 to świetny bezlusterkowiec hybryda, czyli uniwersalny aparat, który sprawdzi się zarówno do zdjęć jak i filmów. Ma przy tym mniejsze rozmiary i wagę od flagowych modeli z serii S1. W środku znajdziemy 24-megapikselową matrycę CMOS z 5-osiowym systemem Dual I.S. oferującym skuteczność do 6,5 EV, która umożliwia fotografowanie z czułością w zakresie ISO 100-51200 (rozszerzane do ISO 50, 102400 i 204800) i z prędkością do 7 kl./s. Za ustawianie ostrości odpowiada 225-polowy autofocus z systemem DFD z funkcjami wykrywania postaci, twarzy i oczu (na podstawie deep learning). AF jest solidny, ale nie działa aż tak dobrze, jak w czołowych bezlusterkowcach jak Canon EOS R5, R6 czy Sony A7 IV.

W komfortowym tworzeniu sprzyja duży grip, dobra ergonomia i solidne wykonanie. Korpus jest uszczelniony. Mocnym punktem jest wizjer OLED o rozdzielczości 2.36 mln punktów i oraz 3-calowy, dotykowy ekran LCD umieszczony na obrotowym przegubie. Nie zabrakło także podwójnego slotu kart pamięci SD. Panasonic Lumix S5 ma także wiele do zaoferowania w trybie wideo. Aparat umożliwia filmowanie w 4K 60p 4:2:0 10-bit (RAW po HDMI) oraz 4K 30p 4:2:2 10-bit. Z kolei w rozdzielczości Full HD otrzymujemy aż 180 kl./s. Jak na tak zaawansowany korpus, nie zabrakło płaskich profili, w tym HLG, czy złącza mikrofonowego.

Panasonic LUMIX DC-S5 body

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX DC-S5 + S 20-60mm f/3.5-5.6

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Lumix S1/S1R – pierwsze bezlusterkowce z pełną klatką

Firma Panasonic wkroczyła w świat pełnej klatki w 2018 r. prezentując dwa bezlusterkowca: Panasonic Lumix S1 i S1R. To bliźniacze konstrukcje, które różnią się specyfikacją. Oba aparaty wyposażono w matryce pełnoklatkowe, ale o innej rozdzielczości: 24,2 Mpix w Lumixie S1 oraz 47,3 Mpix w S1R. Jedna i druga matryca ma system pięcioosiowej podwójnej stabilizacji o skuteczności 5,5 EV (6 EV ze stabilizowanymi szkłami).

Oba aparaty oferują też świetny wizjer OLED o rozdzielczości 5,76 mln punktów z odświeżaniem 60 lub 120 kl./s. Nie zabrakło dotykowego, odchylanego w dwóch osiach ekranu LCD o przekątnej 3 cali i rozdzielczości 2,1 mln punktów. Na górnej ściance jest też dodatkowy, duży ekran LCD do podglądu podstawowych parametrów. Ciekawym dodatkiem jest system podświetlenia przycisków oraz tryb nocny, w którym główny wyświetlacz staje się niemal monochromatyczny.

Panasonic Lumix S1 umożliwia rejestrację filmów wewnętrznie w rozdzielczości 4K 60/50 kl./s (4:2:0 10-bit) lub 30/25/24 kl./s (4:2:2 10-bit), a nawet 10-bitowej rozdzielczości 6K/24p (3:2) 4:2:0. Nie zabrakło też trybu V-Log z ponad 14-stopniową charakterystyką. Niestety, oba aparaty są jednak dosyć duże i ciężkie (1020 g), co nie każdemu musi się podobać. Z drugiej strony, są osoby, które właśnie za to je cenią.

Panasonic Lumix S1H – flagowy aparat do nagrywania filmów

Panasonic Lumix S1H to typowo filmowa wersja bezlusterkowca Lumix S1. To też pierwszy aparat, który został zaakceptowany przez Netflixa, co samo w sobie, wiele o nim mówi. Panasonic Lumix S1H jest przez wielu uważany za najbardziej zaawansowany aparat do nagrywania wideo. Wrażenie robi już sam korpus, który rozmiarami i wagą (1164 g) przypomina klasyczną lustrzankę, mimo że jest to bezlusterkowiec. Aparat wyposażono nie tylko w spory grip, ale także wbudowany wentylator, dzięki któremu nie doświadczymy problemów z przegrzewaniem się.

W środku jest nawet lepiej. Pełnoklatkowa matryca CMOS ma rozdzielczość 24,2 megapiksela, i umożliwia zapis obrazu 6K (4:2:0, 10-bit, 200 Mbps). Do tego mamy wewnętrzny zapis 10-bitowego filmu 4K UHD/DCI 4:2:2, przy bitrate 400 Mbps i kompresji All-I. Korzystając z obszaru całej matrycy, mamy zapis do 30 kl./s, a w trybie Super35 – wideo 4K do 60 kl./s. Jest dostępny także Full HD przy 120 kl./s. Nie zabrakło płaskiego profilu V-Log, kodeków H.264 lub H.265. Dużym plusem jest możliwość zapisu na dwie karty SD.

CZYTAJ TEŻ: Jaki aparat do nagrywania wideo wybrać? Oto najlepsze bezlusterkowce

Sensor ma rozpiętość tonalną dochodzącą do 14 stopni EV i wykorzystuje mechanizm Dual Native ISO, więc w praktyce Lumix S1H daje świetną jakość obrazu pełną detali. Słabsze strony? Autofokus, który nie jest tak przewidywalny, jak w konkurencyjnych modelach z tej półki. Doskwierać może także spory rolling shutter. Najwyższą możliwą jakość materiału uzyskamy nie dla materiału 6K, lecz dla 4K.

Panasonic Lumix GH5 II — legenda do nagrywania filmów

Panasonic Lumix GH5 to jeden z najpopularniejszych aparatów do filmowania, a jego druga wersja jest tylko lepsza. Panasonic Lumix GH5 II wygląda niemal identycznie jak poprzednik, a główną zmianą jest nowy, bardziej wydajny akumulator DMW-BLK22 o pojemności 2200 mAh (1860 mAh w GH5), co ma się przełożyć na wydajność wyższą o 200 zdjęć. Do tego dodano jaśniejszy 3-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 184 tys. oraz złącze USB 3.1, którym można zasilać aparat. Lumix GH5 Mark II ma matrycę Cztery Trzecie Live MOS o rozdzielczości 20,3 Mpix. Sensor jest stabilizowany w 5 osiach i łączy stabilizację korpusu oraz systemu O.I.S.w obiektywie, oferując skuteczność do 6,5 EV. To bez wątpienia jeden z najlepszych systemów IS na rynku.

Panasonic Lumix GH5 Mark II
Panasonic Lumix GH5 Mark II

Panasonic Lumix GH5 II umożliwia nagrywanie wideo wewnętrznie w 4K (DCI/UHD) w 10 bitach przy 4:2:0 do 60 kl./s. Poprzednik wymagał zewnętrznego rejestratora do rejestracji nagrań przy 60/50 kl./s. Wprowadzono możliwość jednoczesnego zapisu na karcie w 4:2:0 10-bit oraz wypuszczanie sygnału zewnętrznie przez HDMI przy 4:2:2 10-bit. To tego jest też tryb C4K/4K 30p/25p/24p 4:2:2 z kompresją ALL-Intra 400 Mb/s. Nie zabrakło płaskiego trybu V-Log L i nieograniczonego czasu nagrywania. Dużą nowością i ciekawym wyróżnikiem na tle konkurencji jest funkcja bezprzewodowego streamingu w Full HD 60 kl./s. Wystarczy połączyć aparat z routerem lub smartfonem z aplikacją Lumix Sync App i nadawać sygnał na żywo w sieci.

Panasonic LUMIX GH5M2 body

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX GH5M2 + Leica 12-60mm F/2.8-4

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX GH5M2 + G Vario 12-60mm f/3.5-5.6

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Lumix GH5S – typowo filmowy aparat Mikro Cztery Trzecie

Panasonic Lumix GH5S opiera się na popularnym wśród filmowców modelu Lumix GH5, ale wprowadzono tu szereg ulepszeń, dzięki którym aparat jeszcze lepiej sprawdza się przy nagraniu wideo. Na pierwszy rzut oka, zmian nie ma. Korpusy są praktycznie identyczne. Wystarczy jednak spojrzeć na parametry matrycy, aby dostrzec, ważną zmianę, którą docenią filmowcy. Lumix GH5S ma sensor Cztery Trzecie o niższej rozdzielczości 12,5 megapiksela, przy czym w zależności od proporcji kadru jest używana nieco inna powierzchnia sensora o efektywnej rozdzielczości ok. 10,2 megapiksela. Modele Lumix GH5 oraz GH5 II, mają sensor o rozdzielczości 20,3 Mpix.

Jeden piksel na matrycy odpowiada jednemu pikselowi na filmie 4K. W przypadku Full HD ten przelicznik to 4:1, co również bardzo upraszcza zabieg. Lumix GH5S nie ma też żadnego cropa, a matryca o niższej rozdzielczości, dużo lepiej radzi sobie z szumami na wyższych czułościach oraz mniej obciąża procesor. Dzięki temu aparat oferuje bogatsze tryby wideo: możemy nagrywać wewnętrznie DCI/UHD 4K w 60 kl./s (4:2:0 8-bit) lub 30/25/24 kl./s (4:2:2 10-bit). W trybie Full HD mamy do dyspozycji 240 kl./s. Na uwagę zasługuje też brak ograniczeń czasowych w nagrywaniu. Jedyną barierą jest pojemność karty lub stan naładowania akumulatora.

CZYTAJ TEŻ: Jaki tani aparat do nagrywania filmów wybrać? Polecane modele

Zastosowano tu także mechanizm „Dual Native ISO”, który wykorzystuje dwa sposoby odczytu danych z matrycy. Pierwszy maksymalizuje zakres dynamiczny na niskich czułościach, a drugi jest zoptymalizowany pod eliminację szumu na wysokim ISO, kosztem mniejszego zakresu dynamicznego. Warto też podkreślić, że aparat nie ma systemu stabilizacji matrycy.

Panasonic Lumix DC-GH5S body

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Lumix G90 – młodszy brat profesjonalnego GH5

Sercem aparatu jest 20.3-megapikselowy sensor Live MOS formatu 4/3 bez filtra antyaliasingowego. Matryca ma też 5-kierunkowy system stabilizacji o skuteczności do 5 EV. Aparat oferuje czułość w zakresie ISO 200-25600 (rozszerzalna o ISO 100), prędkość fotografowania do 9 kl./s (przy AF-S) lub 6 kl./s (AF-C) i czas migawki elektronicznej do 1/16000 s. Za ustawienie ostrości odpowiada 49-punktowy system AF oparty technologię detekcji kontrastu DFD (Depth From Defocus). Producent obiecuje, że dzięki nowym algorytmom, AF będzie szybszy i bardziej czuły, oferując skuteczność do -4 EV. Nie zabrakło też systemu wykrywania oka i twarzy.

W trybie wideo Lumix G90 oferuje filmy 4K 30 kl./s, 100 Mb/s, crop 1,25x. To pierwszy Lumix po serii GH ze wbudowanym płaskim trybem V-Log, który ma oferować zakres dynamiczny do 12 EV. Standardowo aparat nagrywa obrazy 4:2:0 w 8 bitach, ale po podłączeniu zewnętrznej nagrywarki otrzymamy próbkowanie 4:2:2. Lumix G90 ma też tryb Full HD z prędkością do 120 kl./s. Mamy tu również gniazdo słuchawek do odsłuchu, a wspomniane wcześniej gniazdko mikrofonu jest lepiej ulokowane. Nie zabrakło też dobrze znanych funkcji 4K Photo, Post Focus i Focus Stacking.

Tańszą alternatywą jest też starszy Panasonic Lumix G80, czyli aparat o rozsądnych możliwościach i cenie. To model z 2016 r. z sensorem o niższej rozdzielczości 16 Mpix, ale pod wieloma względami oferuje to samo w niższej cenie.

Panasonic LUMIX DMC-G90

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX DMC-G90 + 12-60mm

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX G80 DMC-G80HAEGK+ 14-140mm f/3.5-5.6

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca treści marketingowych z ponad 15-letnim stażem. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska), a także pisał dla Spider's Web, fotopolis.pl czy Digital Camera Polska. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Poradniki

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zasilanie przy filmowaniu. Jak się za to zabrać?

Poradniki

Zamrażanie ruchu błyskiem w fotografii – jak zrobić to dobrze?

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco