Poradniki

Obiektywy Panasonic Lumix S są ciekawsze, niż myślisz

Krzysztof Basel / 24.08.2022

Panasonic Lumix S to nie tylko świetne aparaty. To także dopracowane obiektywy. A jak wiadomo, nawet najlepszy aparat, bez dobrego szkła, jest niczym. Oto zestawienie najciekawszych obiektywów Lumix S, wraz z opisem dla kogo się sprawdzą oraz przykładowymi zdjęciami. 

Na początek: prawdopodobnie najlepszy kit na rynku

Wielu twórców zaczyna swoją przygodę z aparatami z wymienną optyką od tzw. obiektywu kitowego. To proste, tanie, uniwersalne zoomy, dodawane do korpusów na grosze. Stąd też wzięła się ich nazwa — od określenia kit lens, czyli „obiektyw z zestawu”. I chociaż ich nazwa nie odnosi się do polskiego określenia „do kitu”, znaczącego „beznadziejny, nienadający się”, to w rzeczywistości, kitowe szkła zazwyczaj są przeciętne, mówiąc delikatnie.

Panasonic LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6
Panasonic LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6

Panasonic LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6 – kit idealny?

Na szczęście są wyjątki. Chyba najciekawszym, może nawet najlepszym obiektywem kitowym na rynku jest Panasonic LUMIX S 20–60 mm, F3,5–5,6.

LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6. Mexico 2021 by Krystian Bielatowicz / www.lightkeeper.pl / www.bielatowicz.com
LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6. Mexico 2021 by Krystian Bielatowicz / www.lightkeeper.pl / www.bielatowicz.com

Już sam fakt, że jest to konstrukcja odporna na pył, zachlapanie i mróz, wiele nam mówi o tym obiektywie. Solidnych uszczelnień nie ma nawet wiele jawnych, systemowych „stałek”, a co dopiero obiektywy dodawane do zestawu. Lumix 20-60 mm jest po prostu wykonany jak wysokiej klasy zoom, a nie tania „zapchajdziura”.

LUMIX S 20–60 mm, F3,5–5,6 to lekki i kompaktowy standardowy teleobiektyw do zdjęć i filmów, który sprawdza się w różnych zastosowaniach. Szeroki kąt 20 mm spodoba się fotografom krajobrazu, podróżnikom, ale i vlogerom czy twórcom wideo. Ogniskowa 60 mm dobrze sprawdzi się przy portretach, fotografowaniu detali, czy jedzenia.

Panasonic LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6
Panasonic LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6 ma rozmiary podobne do stałek f/1.8 tej marki.

Konstrukcja składająca się z 11 elementów w 9 grupach, sprawia, że obiektyw oferuje wysoką jakość obrazu i rozdzielczości w całym zakresie ogniskowych. Jego zaletą jest też szybki i dokładny autofokus oraz możliwość płynnej zmiany przysłony, co ma ogromne znaczenie dla nowoczesnych twórców treści.

Panasonic LUMIX S 20–60 mm F/3,5–5,6

Sprawdź cenę
Fotoforma

Profesjonalne, ale przystępne obiektywy stałoogniskowe

Kit, nawet tak dobry, jak ten opisany wyżej, stawia pewne ograniczenia. Jeśli chcemy rozwijać się dalej, warto pomyśleć o obiektywach stałoogniskowych, które są jasne i dają piękny, plastyczny obrazek. W systemie Panasonic LUMIX jest trochę szkieł tego typu, które zdecydowanie wyróżniają się na tle konkurencji. Dlaczego? Już tłumaczę.

Małe i lekkie, ale świetnie wykonane

Obiektyw o świetle f/1.8 zazwyczaj są traktowane jako podstawowe, a nawet amatorskie i tanie stałki. Popularne obiektywy typu 50 mm f/1.8 czy 35 mm f/1.8 co roku królują na listach sprzedaży, ponieważ są to po prostu jedne z najtańszych szkieł na rynku. Niska cena to oczywista zaleta, ale pamiętajmy, że otrzymujemy to, za co płacimy. W praktyce często oznacza to kiepską jakość wykonania, przeciętną jakość obrazu przy f/1.8, dużą winietę czy wyraźną aberrację. Coś za coś.

Jak ja Cię Panasoniku szanuję, że poszedłeś inną drogą! Twoje obiektywy zachowują małe rozmiary i niską wagę, ale są wykonane w najwyższej jakości. To szkła stworzone do zawodowej pracy współczesnych twórców treści, które przetrwają długie lata, a praca nimi, to przyjemność obcowania z profesjonalnymi narzędziami.

Świetna jakość optyczna

W parze z wysoką jakością wykonania idzie równie dobra jakość optyczna szkieł f/1.8. To obiektywy, które sprostają wysokim wymaganiom ciągle rosnącej grupy twórców hybrydowych, czyli osób, które zarówno fotografują, jak i filmują.

Obiektywy stałoogniskowe f/1.8 maja wysoką rozdzielczość już od maksymalnego otworu przysłony. Mówiąc prościej: nie trzeba ich przymykać, aby uzyskać ostre zdjęcia czy filmy. Do tego, szkła te zostały bardzo dobrze skorygowane pod względem winietowania, dystorsji, aberracji, czy pracy pod światło. Sięgając po te szkła, nie musimy się obawiać oddychania (breathing) – nie zmieniają się bowiem kąty widzenia podczas zmiany ostrości.

Panasonic LUMIX S 50 mm F1,8. Mexico 2021 by Krystian Bielatowicz / www.lightkeeper.pl / www.bielatowicz.com

Jednolite kolory, plastyka, kontrast, a nawet średnice filtrów

„Stałki” f/1.8 są całkowicie ujednolicone, co jest niespotykane w szkła tej klasy. Cała seria obiektywów Panasonic ma identyczne rozmiary 74 × 82 mm i wagę ok. 300-350 g, a także średnicę gwintu do filtrów (67 mm). Każdy obiektyw wygląda identycznie, ma w tym samym miejscu pierścień ostrości. Co jednak najważniejsze, obiektywy są spójne w kwestii reprodukcji kolorów, kontrastu czy bokeh. Po prostu rysują tak samo. Po co to wszystko?

Stałki Lumix S idelanie sprawdzają się do pracy z wideo na gimbalu.
Stałki Lumix S idelanie sprawdzają się do pracy z wideo na gimbalu.

Taka jednolitość to chleb powszedni w drogich obiektywach filmowych. I to właśnie twórcy wideo docenią ją najbardziej. Identyczne kolory to spójność opowiadania historii, ale i prostsza postprodukcja. Możemy stosować te same parametry dla całego nagrania. Identyczne rozmiary i układ obiektywów, pozwala dowolnie zmieniać obiektywy na gimbalu bez konieczności ciągłej kalibracji urządzenia. Szeroki, precyzyjny pierścień ostrzenia to ukłon w stronę osób korzystających z modułu follow focus. Z kolei ta sama średnica to z kolei czyste złoto dla wszystkich, którzy korzystają z filtrów. Dobrej klasy filtry swoje kosztują, szczególnie zmienne ND, które są podstawą w pracy twórców wideo. W tym wypadku nie wystarczy nam jeden filtr, który można szybko przekręcać na koleje obiektywy.

Panasonic LUMIX S 24 mm f/1.8 – szeroki kąt, małe rozmiary

Popularny szeroki kąt, który dobrze sprawdzi się w fotoreportażu, zdjęciach krajobrazowych czy architektury. Dobry obiektyw na początek, lub jeśli ktoś lubi fotografować szerokie kadry różnego rodzaju. Widzę go również na gimbalu, do nagrywania dynamicznych ujęć z ręki.

Panasonic LUMIX S 24 mm f/1.8
Panasonic LUMIX S 24 mm f/1.8 mieści się w dłoni.

Konstrukcja składa się z 12 elementów w 11 grupach (3 soczewki asferyczne, 1 soczewka UED, 3 soczewki ED). Jakość obrazu jest świetna, w całym kadrze i to już od f/1.8. Winieta jest widoczna, do f/4, ale można ją spokojnie wyeliminować na etapie postprodukcji lub w aparacie.

LUMIX S 24 mm f/1.8. Mexico 2021 by Krystian Bielatowicz / www.lightkeeper.pl / www.bielatowicz.com
LUMIX S 24 mm f/1.8. Mexico 2021 by Krystian Bielatowicz / www.lightkeeper.pl / www.bielatowicz.com

Minimalna odległość ostrzenia to 24 mm, co daje powiększenie rzędu 0,15 x. Obiektyw umożliwia płynną regulację przysłony (elektronicznie), co zapobiegnie skokom ekspozycji podczas rejestracji wideo.

Panasonic LUMIX S 24 mm f/1.8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX S 35 mm f/1,8 – klasyka w najlepszym wydaniu

Jakbym miał wybierać jeden obiektyw stałoogniskowy na początek, to bez wątpienia byłoby to szkło o ogniskowej 35 mm. Dlaczego? Jest bardzo uniwersalne. Obiektywem Panasonic LUMIX S 35 mm f/1,8 wykonamy zarówno klasyczne kadry reportażowe, ślubne, czy podróżnicze, ale też szeroki portret, czy nawet zdjęcia jedzenia. Idealny obiektyw na co dzień, do nagrań samego siebie w studiu czy realizacji statycznych vlogów.

Panasonic LUMIX S 35 mm f/1,8
Panasonic LUMIX S 35 mm f/1,8

Konstrukcja obiektywu składa się z 11 elementów w 9 grupach, w tym 3 soczewki asferyczne oraz 3 soczewki ED. Ten układ zapewnia świetną jakość obrazu, wysoką rozdzielczość w całym kadrze już od minimalnej wartości przysłony. „Trzydziestka piątka” nie aberruje, a winieta jest minimalna.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic Lumix S5 + Lumix S 35 mm f/1.8 — zdjęcia przykładowe. Fot. Krzysztof Basel.

Panasonic LUMIX S 35 mm f/1,8 oferuje 9-listkową, płynnie regulowaną (w przypadku wideo) przysłonę i minimalną odległość ostrzenia wynoszącą 24 cm, dzięki czemu będziemy w stanie nagrywać lub robić zdjęcia z naprawdę bliską. Cena ok. 3000 zł jest nieco wyższa, niż konkurencyjne konstrukcje budżetowe, ale w zamian otrzymujemy dużo więcej, jak uszczelnienia, zminimalizowany breathing, czy opcja regulacji zakresu kąta obrotu pierścienia ostrości.

Panasonic LUMIX S 35 mm f/1,8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX S 50 mm F1,8 – popularny wybór na początek i nie tylko

Obiektywy typu 50 mm f/1.8 to popularny wybór jako obiektyw na początek. Często jest to bowiem najtańsze, jasne szkło w systemie. Podobnie jest w tym przypadku. W cenie ok. 2000 zł otrzymujemy jasny obiektyw z wysokiej półki, który jest nieduży i lekki. To dobre narzędzie do fotografowania i nagrywania ludzi, przedmiotów, czy detali. Ogniskowa 50 mm w połączeniu z przysłoną f/1.8 i pełną klatką, gwarantuje piękne rozmycie tła i efektowny bokeh.

Panasonic LUMIX S 50 mm F1,8
Panasonic LUMIX S 50 mm F1,8

Na układ optyczny obiektywu Panasonic LUMIX S 50 mm F1,8 składa się 9 soczewek w 8 grupach, wśród których znajdziemy aż 5 soczewek specjalnych (3 elementy asferyczne, 1 element o zwiększonej refrakcji i 1 soczewkę o obniżonej dyspersji). To sprawia, że obiektyw oferuje bardzo wysoką jakość obrazu, ostrość, i plastykę. Dobrze radzi sobie też z aberracją chromatyczną, winietą czy pracą pod światło. 9-listkowa przysłona zapewnia przyjemny bokeh, co nie jest bez znaczenia w tego typu obiektywie.

Podobnie jak w innych szkłach tej serii, znajdziemy tu cichy, liniowy silnik AF, funkcję płynnej regulacji przysłony, czy szeroki pierścień ustawiania ostrości. Dzięki temu LUMIX S 50 mm F1,8 dobrze sprawdza się przy filmowaniu.

Panasonic LUMIX S 50 mm F1,8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Lumix S 85 mm f/1.8 – idealny do portretów

Jeśli poszukujesz obiektywu do fotografowania portretów czy nagrania ludzkiej twarzy z bliskiej perspektywy, to sięgnij po Panasonic Lumix S 85 mm f/1.8. To obecnie najlepsze, natywne szkło w tym systemie. Oprócz wszystkich innych zalet obiektywów tej serii oferuje malutką głębię ostrości, piękną plastykę, czy efektowny bokeh.

W uszczelnionej konstrukcji znajduje się 9 elementów ustawionych optycznych w 8 grupach. Dwie soczewki typu ED ograniczają występowanie aberracji chromatycznej, a jakość obrazu jest bardzo dobra już od otwartej przysłony.

Panasonic Lumix S 85 mm f/1.8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Lumix S 85 mm f/1.8. Project ETHER. Iceland 2022. Ambassador Panasonic Krystian Bielatowicz / lightkeeper.pl / bielatowicz.com

Panasonic LUMIX S PRO 24–70 mm F2,8 – uniwersalny zoom na każdą okazję

Zaczynamy od najbardziej klasycznego rodzaju obiektywu, który znajdziemy w każdym systemie: 24–70 mm f/2,8. To typowy „wół roboczy”, profesjonalny obiektyw do wszystkiego, który znajduje się w torbach wielu twórców foto i wideo. Duży zakres ogniskowych pozwala uchwycić zarówno szerokie kadry (krajobrazowy, reportaż, architektura) jak i bliskie ujęcia (portrety, detale, produkty). Świetnie sprawdzi się niemal w każdym rodzaju fotografii, a dla twórców wideo pracujących w stylu „run and gun”, to często podstawowe, jak nie jedyne szkło.

Konstrukcja optyczna obiektywu Panasonic LUMIX S PRO 24–70 mm F2,8 składa się z 18 soczewek w 16 grupach. 3 elementy to soczewki asferyczne, a 4 wykonano ze szkła o niskim współczynniku dyspersji. Do tego mamy tu jeden element UHR (wysoki współczynnik refrakcji), wewnętrzny system ogniskowania, 11-listkową przysłonę czy dwa silniki AF (liniowy i krokowy). To kawał profesjonalnego teleobiektywu z najwyższej półki.

 

Panasonic LUMIX S PRO 24–70 mm F2,8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic LUMIX S PRO 16–35 mm F4 – idealny do zdjęć krajobrazowych i vlogowania

Ujęcia krajobrazowe, podróżnicze, architektoniczne, ale nawet kadry sportowe i przyrodnicze. To wszystko potencjalne zastosowania szerokokątnego zoomu Panasonic LUMIX S PRO 16–35 mm F4. Obiektyw z serii PRO jest uszczelniony, kapitalnie wykonany, a do tego nieduże (100 × 85 mm) i lekkie (500 g). Świetnie sprawdzi się zarówno w fotografii, jak i nagrywaniu wideo: czy to z gimbala, czy z ręki lub statywu.

Panasonic LUMIX S PRO 16–35 mm F4
Panasonic LUMIX S PRO 16–35 mm F4

Układ optyczny obiektywu składa się z 12 elementów ułożonych w 9 grupach, w tym z trzech soczewek asferycznych, jednego elementu UHR o zwiększonym współczynniku refrakcji i soczewki ED o obniżonej dyspersji. Taki zestaw zapewnia bardzo dobrą jakość obrazu i rozdzielczość na całej powierzchni kadru. Aberracja chromatyczna praktycznie nie występuje, a winieta jest minimalna przy f/4. Optycznie to naprawdę udane szkło.

Panasonic LUMIX S PRO 16–35 mm F4

Sprawdź cenę
Fotoforma

Panasonic Lumix S PRO 70-200 mm f/4 O.I.S.- wybór fotografów sportu, przyrody i nie tylko

Na koniec coś dla osób fotografujących sport, przyrodę czy portrety. Kolejny przedstawiciel serii PRO, Panasonic Lumix S PRO 70-200 mm f/4 O.I.S., to profesjonalne narzędzie z najwyższej półki ze wbudowanym systemem stabilizacji.

Panasonic Lumix S PRO 70-200 mm f/4 O.I.S.
Panasonic Lumix S PRO 70-200 mm f/4 O.I.S.

Budowa optyczna teleobiektywu to 22 elementy w 17 grupach, w tym dwa o ultra niskiej dyspersji, trzy standardowe elementy niskodyspersyjne oraz jeden asferyczny. Gładki, piękny bokeh zapewnia aż 11-listkowa przysłona. W konstrukcji o wymiarach 94 × 209 mm i ważącej 1570 g zastosowano wewnętrzne ogniskowanie. Do tego, teleobiektyw wyróżnia się najwyższą jakością wykonania, czy pełnymi uszczelnieniami.

Panasonic Lumix S PRO 70-200mm f/4 O.I.S.

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska), a także pisał Szerokiego Kadru, fotopolis.pl czy Digital Camera Polska. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Poradniki

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zasilanie przy filmowaniu. Jak się za to zabrać?

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco